AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

★★★★☆☆

Efter en pæn succes med en opsætning af Agatha Christies “The Mousetrap” er Copenhagen Theatre Circle allerede på banen igen med endnu en klassiker. Jules Vernes eventyrlige AROUND THE WORLD IN 80 DAYS er ikke blot en kendt roman, men dannede også grundlag for en storslået Oscar-belønnet filmatisering i 1956.

Mark Brown har bearbejdet romanen til scenebrug, og selvom man ikke skal forvente noget udstyrsstykke på Rentemestervej 76 i det københavnske nordvest-kvarter, så er der alligevel gjort meget ud af kostumerne og på de givne betingelser bliver forestillingen alligevel en visuel fornøjelse. Man bør også huske på, at der faktisk ikke er en ballonrejse med i bogen, det er kun filmen, der har tilladt sig den luksus.

15 medvirkende varetager over 30 roller, men da forestillingen heldigvis starter kl. 19, bliver det ikke sent, og den 80 dage lange rejse afvikles på kun 135 minutter inklusiv en lille pause.

Iscenesætter Laura Holme-Hoskes scoop med denne opsætning er en håndfuld spilleglade børn, der med imponerende selvsikkerhed og en god portion talent spiller mindre voksenroller. Det giver forestillingen en forfriskende ungdommelighed og tilmed en etnisk spændvidde, der i den grad gavner netop denne historie.

Hovedrollen som den eventyrlystne Phileas Fogg blev i filmen spillet af David Niven, men også Chris Throup har ære af sin præstation. Han får betonet Foggs humanisme og er helt rørende i de afsluttende scener, hvor alt synes tabt, men hvor andre livskvaliteter gradvist går op for ham.

Den mexikanske skuespiller Cantinflas vandt en Golden Globe for at spille tjeneren Passepartout i filmen, men Oisin Robbins får i højere grad betonet Passsepartout franske herkomst. Både han og Carsten Aagaard (i rollen som Detective Fix) maler med bred pensel, hvilket er godt for forestillingens underholdningsværdi, men Robbins får også mod slutningen mulighed for at vise Passpartouts menneskelige kvaliteter og han griber chancen.

CTC kan være stolte af den fine holdindsats, og man føler sig overbevist om, at det ville CTCs Production Manager Frank Theakston også have været. Han døde pludselig inden premieren, men var i næsten 50 år en uundværlig del af CTC, så det forekommer i den grad passende, at denne forestilling er dedikeret til ham.

(Michael Søby)