ARBEJDER – SANGE FRA HJERTET

★★★★★☆


Teater Vs uforlignelige teaterchef Pelle Koppel har endnu en gang sikret sig en af provinsens bedste forestillinger til at gæstespille i Valby. ARBEJDER – SANGE FRA HJERTET er produceret af Team Teatret fra Herning i samarbejde med Teatret Møllen fra Haderslev, og præsenterer et væld af kendte og mindre kendte sange fra den røde Arbejdesangbog serveret i forfriskende moderne indpakning, der får os til at lytte til teksterne på en ny måde.

Scenograferne Johanne Eggert og Allan Frausing har skabt et bevægeligt univers med nogle minimalistiske metalskabe, som blev benyttet på arbejdsmarkedet i årtier. De syv medvirkende har skriftet fortidens arbejderkluns ud med jakke, skjorte og slips, men det hamsterhjul de eksisterer i, forekommer stadig både genkendeligt og foruroligende.

Kapelmester Johannes Smed sætter selv en høj standard med sine musikalske arrangementer, og Stig Reggelsen Skjold holder den kunstneriske fane højt rent vokalt i en overraskende eftertænksom udgave af Oskar Hansens “Når jeg ser et rødt flag smælde”. Sammen med den ligeledes velsyngende Klaus Andersen udgør de også et særdeles nærgående mandekor for den swingende Line Vejgaard Kjær i Bente Hedegaards pikante “Hallo Charmør”.

Marie Vestergaard Jacobsen har ægte livssmerte i sine infernalske skrig i Sven Møller Kristensens “Sangen om Larsen” og kan også på kærlig vis gå Annisette i bedene i “Hjemløse hjerter” af Signe Svendsen. Nana Schwartzlose gør ligeledes indtryk med sin markante stemme bl.a. i “Brødre, Lad våbnene lyne”, der gør de forandrede kønsroller i klassekampen tydelige.

Med stilfærdig integritet synger Connie Tronbjerg for i Michael Wiehes “En sang til modet” og hendes oprigtige appel om at mobilisere det livsmod, der kan være svært at finde i en krisetid, forekommer dybt relevant i vores angstfyldte tidsalder.

Nikolaj Minekas stilsikre iscenesættelse formår at knytte mange forskellige musikalske stilarter sammen. Samtidig får han også de ofte rørende tekster, der ligeledes stammer fra forskellige årtier, til at danne en dramatisk helhed, der emmer af empati. Humoren i “Røde Wilfred” af Arne Würgler og Jesper Jensen, indignationen i Per Dichs “Kapitalismen”, poesien i Halvdan Sivertsens “Sommerfugl i vinterland” og perspektiverne i “Arbejderkultur” af Carl Scharnberg viser sig ligefrem at være både tidsvarende og levedygtige.

Så tøv endelig ikke – men il til Teater V for at se en af årets fineste og mest givende teaterkoncerter. Det varer tilmed kun fem kvarter og spiller kun en lille uge.

(Michael Søby)