Jacob Wendt Jensen & Christian Monggaard har lavet en bombastisk hyldestbog om manuskriptforfatteren og instruktøren Anders Thomas Jensen. Det er der flere gode grunde til, for Anders Thomas Jensen har gjort meget for dansk film – også i det store udland.
Bogen fremstår velresearchet, med talrige mere eller mindre relevante fotos og illustrationer samt diverse interviews med en lang række af Anders Thomas Jensens kolleger.
Men de bedste biografier giver også plads til kritiske røster jvnf. Me Lunds mageløse Jørgen Reenberg-biografi. Over 330 gigantiske sider proppet med lovprisninger og forbløffende ukritiske holdninger til Anders Thomas Jensens egne værker bliver simpelthen for meget. Man føler sig overbevist om, at en Lars von Trier ikke var sluppet så let, og det er i sig selv tankevækkende.
Hvor Lars Von Trier er vedblevet med at være en outsider, så fremstår Anders Thomas Jensen mere mainstream end nogensinde – trods sine skæve vinkler på dette og hint. Hans film og karaktererne i dem ligner mere og mere hinanden. Anders Thomas Jensen er en af drengene, og det er også overvejende mænd, der medvirker i hans film og som er interviewet til bogen. Samtlige af Anders Thomas Jensens 20 yndlingsfilm er ikke overraskende skrevet og instrueret af mænd.
ANDERS THOMAS JENSEN-biografien er inddelt i 19 kapitler med Jensens seneste film, biografaktuelle ”Den sidste viking”, som en velfungerende rammefortælling. I første kapitel er vi med på optagelser til filmen og kapitel 18 handler om den færdige film. Bogen udmærker sig desuden ved et nyttigt titel- og navneregister.
Manuskriptuddrag og skitser bidrager til at gøre bogen underholdende, men hvorfor man har valgt at gøre bogen så demonstrativ ukritisk, får vi aldrig noget fyldestgørende svar på. Det ville have gjort bogen mere interessant, hvis man f.eks. havde forholdt sig til det kvindesyn, vi møder i Anders Thomas Jensens egne film. Men den slags hører åbenbart ikke hjemme i en hyldestbog…
(Michael Søby)




