Ugens mest interessante biografpremierefilm er dokumentarfilmen AND THE KING SAID, WHAT A FANTASTIC MACHINE. På under halvanden time tager instruktørduo Axel Danielson (fra Sverige) og Maximilien Van Aertryk (fra Holland) os med på en rejse gennem de levende billeders historie.
Fra Brødrene Auguste og Louis Lumières første præsentation af filmmediet frem til vor tids billedorgier på nettet. Men Danielson og Van Aertryk er ikke kun interesseret i historieskrivning, men ønsker tydeligvis også at bevidstgøre os om den manipulation, som mennesker til stadighed udsættes for via de levende billeder – det vigtigste redskab i enhver form for fake news.
Vi møder en række af verdens mest effektive manipulatorer, og bliver også vidne til en form for manipulation, som vi også selv har været ofre for via diverse medier.
Folkene bag AND THE KING SAID, WHAT A FANTASTIC MACHINE bruger dog også selv nogle af de triks, som de afmaskerer hos andre, og den mistillid til alle form for medier, som de indgyder os, rammer i sidste ende også dem selv.
Så selvom AND THE KING SAID, WHAT A FANTASTIC MACHINE også er udmattende med sit konstante film-flimmer, så forekommer den mere relevant for vores tid og har da også modtaget flere tungvejende priser bl.a. en særpris fra juryen på Sundance filmfestivalen.