Det er efterhånden fem år siden, at Amager Revyen kom til verden som en såkaldt ulønnet fornøjelse med professionel ambitioner bag. Fem år senere står revyen stærkere end nogensinde, og AMAGER REVYEN 2024 er da også blevet medlem af RevyDanmark, og det viser sig at være fuldt fortjent.
For den nye revy bobler af god humor og skægge påfund, som også afspejler sig i undertitlen “Alle før en”, en i grunden ganske tidstypisk omskrivning af kampråbet fra Alexandre Dumas’ “De tre musketerer”.
Åbningsnummeret er der uenighed om, og det giver en lidt lang, men også ganske original begyndelse med flere bud på, hvordan man starter en revy.
DM i konspirationsteorier har tre indslag i første akt, og det er formmæssigt interessant, om end teksterne ikke helt er på højde med ideen. Heldigvis leverer tekstforfatteren Tor Bagger også det sjovest nummer i første akt, en moderne udgave af Aage Stentofts revyklassiker “Såd’n var det ikke i 90’erne” i et muntert musikalsk arrangement af forestillingens kyndige pianist Morten Østergaard.
Han står også for musikken til opfindsomme nummer inden pausen, en HYLDEST TIL DEM, DER GÅR FORREST med udgangspunkt i modens omskiftelighed, men med en dybere mening bag. Den fine tekst er af Mikkel Reenberg, forestillingens glimrende instruktør, der sammen med Tor Bagger også har skrevet en morsom vise, hvor FOLKETINGETS FORKVINDE ikke uden grund taler til udvalgte medlemmer, som var de børnehave-børn.
Visen fortolkes veloplagt af Mille Berg, en af revyens tre direktører, der ligeledes imponerer med sin sproglige ekvilibrisme efter pausen i nummeret “Ole Sprogøre”, som hun selv har skrevet efter ide af Lars Udengaard. Her tager hun et utal af sproglige klichéer under kærlig behandling, og pludselig hedder det “Tro kan flytte dværge”! Lidt for langt, men vittigt skrevet og udført.
Revydirektørerne Dorte Munksgaard og Anders Anderskov forener kræfter i “Stormy Tours”, som Anderskov har forfattet. Her får vi et indtryk af, hvad der venter os rundt i verden efter at klimakatastroferne har gjort deres entré. En ganske fiks måde at sætte fokus på et aktuelt emne, og dynamisk leveret af Dorte Munksgaard og Anders Anderskov.
Forestillingen to unge Frida Sigurth og Andreas Forné viser deres værd i “Barbies otium”, og får også lov til at imponere på hver deres måde i soloindslag som “Folk sku’ ta at læse en bog” og “Tag det som en mand”.
Kai Normann Andersen, der skrev musik til operetten “En søndag på Amager” skal naturligvis hyldes i AMAGER REVYEN 2024 på Teater Play. Men man savner alligevel numre som “En lørdag på Ama’r” og “Man elsker kun een gang” fra Normann Andersens tv- og film-operetter af samme navn. Men så har man heldigvis godt materiale til næste år, hvor Amager Revyen rykker til nye og større lokaler. På Amager naturligvis.
(Michael Søby)