ALVIN AILEY AMERICAN DANCE THEATER

★★★★☆☆

I 1958 grundlagde danseren og koreografen Alvin Ailey sit verdensberømte ensemble, der i 1981 gæstede Tivoli for første gang. Det blev begyndelsen på et langvarigt kærlighedsforhold mellem Alvin Ailey American Dance Theater og danskerne.
Alvin Aileys hovedværk “Revelations” afslutter også i år i begge de to programmer, vi præsenteres for.

Program A indledes med “Roy’s Joys”, “Pas de Duke” og “Cry”, mens “The River” udgør første akt i Program B efterfulgt af “Dancing Spirit” efter pausen.

Den episk smukke “The River” når denne aften sine højdepunkter i “Spring” og “Falls”, hvor man for alvor mærker en kunstnerisk samhørighed mellem værket og danserne. “Dancing Spirit” fremstår som en scenisk manifestation af en åndelig oplevelse, hvor danserne er sjæleligt forbundet med hinanden. Det er her, at stjernedanseren Yannick Lebrun for alvor får mulighed for at vise sit værd.

Men det er naturligvis “Revelations”, der vækker de største følelser, fordi den er så dybt forbundet med afro-amerikanernes barske historie. Religionens betydning strømmer gennem dette vitale værk og gospel-favoritter som “Wade In The Water” og den afsluttende “Rocka My Soul In The Bossom of Abraham” forplanter sig i publikums hjerter.
M

en måske er det på tide at gentænke disse gæstespil med Alvin Ailey American Dance Theater, så det også udfordrer kompagniets dansere rent kunstnerisk. Selvom vi har fået “København Danser” til at sikre variation i dansegæstespillene, synes repertoireplanlægningen i Tivoli sært uopfindsom – med alt for mange gengangere og alt for lidt nysgerrighed i forhold til nordiske kunstnere.

Selvfølgelig vil vi gerne gense Alvin Ailey American Dance Theater om nogle år, men gerne med et helt nyt og mere moderne repertoire. Selv et mesterværk som “Revelations” fortjener en pause.