ALLE GODE TING

★★★★★☆

Som anmelder bør man være påpasselig med at have favoritskuespillere, men der er altså skuespillere, som har en naturlighed og en umiddelbarhed i deres spil, så man bare må overgive sig og nyde hvert er ord og hver en bevægelse, fordi alt får en mening i den store sammenhæng.

En sådan skuespiller er Thomas C. Rønne, der især har slået sine folder på Teatret Møllen i Haderslev, men som heldigvis også har nydt godt af Møllens talrige gæstespil over hele landet. Således kan man lige p.t. nyde ham i soloforestilling ALLE GODE TING på Teater Vestvolden i Hvidovre (lige overfor rådhuset).

Her er han velsignet med en formidabel tekst forfattet af englænderen Duncan Macmillan, hvis rystende skildring af narkomani i skuespillet “Personer, steder, ting” blev udgangspunktet for Johanne Louise Schmidts prisbelønnede spil på Det Kongelige Teater i sæsonen 2016/17.
ALLE GODE TING er fra 2013, og blev opført på Nørrebro Teater i 2020 med Frank Thiel i en Reumert-nomineret præstation i Tom Jensens iscenesættelse.

Thomas C. Rønne er mindst ligeså fremragende på Teater Vestvolden i Hvidovre, og han evne til at kommunikere med sit overvejende unge publikum gør ALLE GODE TING til andet og mere end ordinært feel good-teater.

I Nikolaj Mineka har forestillingen fået en fin sønderjysk drejning, der låner en dansk identitet til forestillingen og gør ordene endnu mere nærværende. Publikum deltager også på skift med ord og handlinger, og også på den front imponerer Thomas C. Rønne. Hvis en af de unge i salen ikke får sagt en sætning højt nok, så retter han aldrig på personen, men gentager det højest. Sjældent har man oplevet en større nænsomhed i mødet mellem skuespiller og publikum, og den viser sig også at være nødvendigt, for ALLE GODE TING behandler et emne, der er mindst ligeså stærkt som det Duncan MacMillan behandlede i “Personer, steder, ting”.

Men med Thomas C. Rønne som formidler er vi i de bedste og tryggeste hænder, og vi oplever samtidig en skuespiller på sin kunsts højde.

(Michael Søby)