Silas Holst har ikke blot overtaget den kunstneriske ledelse på Eventyrteatret, hvor han selv optrådte som barn. Eventyrteatret har netop haft premiere på Lewis C. Carrolls klassiker ALICE I EVENTYRLAND (kendt fra Disney-filmen af samme navn), og denne gang har Silas Holst både stået for manuskriptet, iscenesættelsen og koreografien. Især koreografien sidder lige i skabet – godt hjulpet af Stuart Goodsteins dansevenlige musik, og Silas Holst har virkelig fået de unge medvirkende til at yde deres ypperste, og det nyder de tydeligvis.
Christine Brincker storslåede kostumer gør det til tider trangt på den relativt lille scene i Glassalen, men hverken Silas Holst eller scenografen Kirsten Brink er bange for at tage hele rummet i brug, og således bliver der plads til alle – på trods af et ensemble på ca. 100 børn.
Silas Holst har skabt en moderne rammehistorie til denne udgave af ALICE I EVENTYRLAND, og det er ikke nogen dårlig ide, hvis man gerne vil have et ungt publikum i tale. Men han introducerer for mange karakterer på en gang og der går lidt for lang tid før, at pigen Al havner i Eventyrland. Men når vi først er der, bliver ALICE I EVENTYRLAND for alvor eventyrlig.
Et mindre hektisk tempo ville dog gavne forestillingen som helhed, og man savner flere stille scener, der i højere grad giver børnene blandt publikum ro til eftertanke. Lydniveauet forekom også rigeligt skingert på premieredagen, hvor der blev råbt højt, men heldigvis også sunget kønt og spillet kækt.
Emma Grant-Rosendahl klarer flot den store hovedrolle som Al og suppleres sødt af Emma Nørgaard Hansen som den lille Al. Freja Larsen og Julia Bircow optræder i bedste ”Wicked”-stil som rivalinder (henholdsvis hvid og rød dronning), og både Sofie Lindhart Løve som Als mor og Clara Dragsted Hansen som hendes modsætning Fru Rødbjerg gør indtryk.
Men også flere af drengene gør sig fordelagtigt bemærket i forestillingen – ikke mindst på dansegulvet. Således genkender man både Arthur Skov Kristensen og Silas Santin, der begge har danset titelrollen som ”Billy Elliot” i Operaen. Også Lucas Fregerslev (en af robotterne i sidste års ”Pinocchio” i Glassalen) gør sig positivt bemærket blandt de dansende skoleelever. Et vidnesbyrd om Eventyrteatrets evne til udvikle de nye talenter.
Teaterdirektør Susanne Vognstrup kan således ånde lettet op, og Silas Holst har alt i alt grund til at være tillade sig at være stolt af sin debut som manuskriptforfatter og iscenesætter, også selvom der stadig er plads til forbedringer.

