HOMO METROPOLIS
★★★★☆☆
Naturligvis måtte Nikoline Werdelins berømmede tegneserie-stribe HOMO METROPOLIS finder vej fra Politiken til scenen. Og hvem andre end Mungo Park vil kunne løfte opgaven? På Aveny T kunne man under CPH STAGE opleve det der på godt dansk hedder "work-in-progress" – et bud på en scenisk fremstilling, som fire flittige skuespillere havde prøvet på i to dage.
Og selvom den endelige form og det endelige hold skuespillere ikke nødvendigvis er fundet endnu, tør man godt allerede nu konkludere: Det lover godt.
Fordi materialet spider sin tid i så eminent grad, at vi aner alle faresignalerne, der fører frem til vor tids økonomiske krise. Det vrimler med selvfede karakterer og festlige replikker, og uanset om du tilhører samfundets top eller bund, skal du ikke tro, at du undslipper Werdelins falkeblik.
Man fornemmer en dybde bag disse odiøse karakterer og det forkvaklede univers, som de repræsenterer, og vi behøver slet ikke små biblyde til at fortælle os, hvornår vi går fra een stribe til den næste – vi fatter godt pointerne alligevel.