JOLLY WELTSCHMERZ!

★★★★★☆

Riddersalens velkendte teaterrum er atter omdannet til et atmosfærerigt serveringsteater, hvor man sidder ved små borde og nyder en eller flere genstande før, under og efter forestillingen – samt i pausen.

Stemningen forplanter sig til scenen, hvor Mette K. Madsen igen står i spidsen for en ganske forrygende kunstnercabaret, der formår at forene tonen fra de tyske cabaret’er i 20’ernes og 30’ernes Berlin med en moderne sensibilitet.

Verden var og er i krise, og med hjælp fra en vis hr. Putin er denne form for cabaret ikke bare relevant, men ligefrem nødvendig. Vi har simpelthen brug for at kunne grine af livets absurditet og af os selv for ikke at lade os vores sind tynge i en grad, der forhindrer handling.

Mette K. Madsen har samlet et eminent hold omkring selv af folk med sans for denne helt særlige sorthumoritiske stil. Mette K. Madsen og Karin Bang Heimeiner har et herligt appelsinnummer, der kan ses som en grotesk udgave af ananas-nummeret fra musicalen “Cabaret”. En påmindelse om de afsagn man led under inden, under og efter krigen, og samtidig et udtryk for, at trangen til mad til tider kan ligne behovet for erotik i næsten skræmmende grad.

Også mændene leverer deres numre med imponerende præcision, og man nyder skænderiet mellem Jens Gotthelf og Morten Raahede Brovn, der illuderer et par, der har meget forskellige opfattelser af deres forhold. Man er undervejs slet ikke sikker på at disse mennesker burde være sammen, men med en disket fælles gestus får de alligevel vist os noget andet.

Kapelmester Thomas Dinesen er i hopla – ikke mindst i forbindelse med en trommesolo efter en forrygende udgave af Anita Lindbloms 60’er-hit “Sånt är livet”, her fremført med et godt blik for konstrasterne i tekst og melodi. Selv dronning Margrethe – en fast gæst i Riddersalen – har fået party-hatten på, og komponisten Joachim Holbeks musikalske univers er en gave til forestillingen.

Det fine ved JOLLY WELTSCHMERZ! er, at forestillingen tager smerten alvorligt, og netop derved giver den os mulighed for at grine. Dorte Holbeks scenografi rummer både muligheden for lysshow og sortsyn, smørhullet versus verdens elendighed.

Man bør derfor ikke snyde sig selv for et besøg på Riddersalen, for JOLLY WELTSCHMERZ! er stadig byens mest originale musikforestilling.

(Michael Søby)