SKY66EN

★★★★☆☆
Når Aveny-T lancerer deres forestilling SKY66EN med ordene “for første gang spiller en kunstig intelligens hovedrollen i en scenekunstforestilling”, så er det en sandhed med modifikationer:

Dels kan man diskutere, om det trods alt ikke er den lydhøre skuespillerinde Luise Kirsten Skov, der har hovedrollen, og dels har andre forestillinger før denne brugt kunstig intelligens som centrum for en forestilling – senest Teater Fantasts børneforestilling “Data Data – computerens historie”. Men SKY66EN opleves alligevel som et teknisk og mentalt kvantespring, der er mindst ligeså uhyggeligt, som det er imponerende.

Forestillingen er primært inspireret af H.C. Andersens eventyr “Skyggen”, som man skal ikke forvente at få hele eventyret fortalt, men kender man eventyret i forvejen, kan man godt få øje på parallellerne.

Lys, lyd og scneografi styres af kunstig intelligens med udgangspunkt i Luise Kirsten Skovs improvisationer, og derfor vil forestillingerne aldrig være ens. Publikum får også mest ud af forestillingen, hvis de bruger deres mobiltelefoner undervejs til at svare på spørgsmål, men deres svar vil senere blive brugt imod dem, og kun nogle få publikummer udvælges – resten kasseres af den kunstige intelligens.

På storskærm ser vi computeren drage (forhastede) konklusioner om vores selvtillid og empati samt en lang række andre emner på grundlag af vores svar. Grænseoverskridende – men yderst tankevækkende. For hvis den kunstige intelligens kan nå fremt til disse resultater på så kort tid, hvad kan den så ikke få ud af alle de oplysninger, som vi mere eller mindre frivilligt har fodret den med i en menneskealder?

Det er den tidligere chef for Kulturværftet Mikael Fock, der har iscenesat denne med rette opsigtsvækkende forestilling, som man ikke behøver at være Sci-Fi nørd for at få udbytte af. Denne eftermiddag fungerede teknikken upåklagelig. Mest skræmmende da den forunderlige skærm-organisme – Sky66en – pludselig tog form af Luise Kirsten Skov, som bad den stoppe. Det indvilgede Sky66en i, men kunne ikke lade være, fordi den var programmeret til det.

De skygger, vi har kaster i cyberspace, er for længe siden ophørt med at være vores skygger, men har tilegnet sig tilstrækkeligt med værktøjer til at kunne kontrollere væsentlige dele af vores liv og adfærd.

Den kunstige intelligens i SKY66EN er designet af AI-designeren Cecilie Waagner Falkenstrøm og Artificial Mind, og det 3D grafiske univers har Carl Emil Carlsen/Sixth Sensor stået for. Lyd og musik er designet i 3D af Yann Coppier – også i 3D i lighed med lyset, som kunst- og teknikselskabet Vertigo står bag såvel som den øvrige tekniske produktion.

(Michael Søby)