Koreografen Sidi Larbi Cherkaoui har rødder i både Marocco og Belgien. Hans interessse og sans for dans på verdensplan har bragt ham vidt omkring på kloden og indbragt ham nogle af de største anerkendelser, man overhovedet kan opnå indenfor koreografi og iscenesættelse.
Denne gang har han indgået et unikt samarbejde med 17 buddhistiske munke fra Shaolin Templet fra den centralt beliggende Henan-provins i Kina. Men som det fremgår af munkenes optræden, så Shaolin Klosteret er ikke blot et centrum for den meditative kinesiske buddhisme og den beslægtede japansk zen buddhisme, men også eksponent for Shaolin kung fu, en af de mest klassiske stilarter indenfor kampsport.
Med hver deres kistelignende trækasse får de toptrænede munke skabt scenografiske mirakler (designet af billedhuggeren Antony Gormley) med et tempo og en præcision, der tager vejret fra publikum. Den kraftbetonede kampsport teknik danner en forbløffende kontrast til den polske komponist Szymon Brzóskas næsten lyriske kompositioner fremført af et uhyre velspillende 5-mands orkester.
Mest forbløffende er dog et 6-årigt vidunderbarn, der udfører ubegribelige stunts med dødsforagt og en skræmmende ekvilibrisme, man ellers kun finde hos de dygtigste elitegymnaster.
Drengens uforlignelige effektivitet kombineret med konstante nervøse trækninger i det smilløse ansigt forfølger dog denne tilskuer længe efter, og antyder omkostningerne ved at skabe scenekunst på dette sublime niveau.
SUTRA er vitterligt en forestillingen uden lige – men man føler sig ret overbevist om, at et 6-årigt barn i Danmark aldrig ville få lov til at optræde på samme måde.
(Michael Søby)