Arrangørerne af Copenhagen Marathon gjorde tilsyneladende, hvad de kunne for at forhindre Det Kongelige Teaters gæster i at nå frem til Gamle Scene i tide denne søndag eftermiddag. Men der skulle heldigvis mere til at afholde de danseglade tilskuere i at overvære premieren på BALLET DE LUXE.
Man lagde ud med et divertissement fra “Sylfiden” i Nikolaj Hübbes koreografi efter August Bournonville. Jonathan Chmelensky fremstod som en rigelig moden James, mens den nyligt Reumert-nominerede Stephanie Chen Gundorph (“Blodbryllup” på Det Kongelige Teaters Gamle Scene) dansede med ungdommelig lethed og ynde.
Herefter fik vi “Blå fugl”-pas de deux’en fra Christopher Wheeldons “Tornerose” efter Marius Petipa – lidt uinspireret iscenesat af Claire Still på den vanlige blå baggrund, men pænt danset af Tara Schaufuss og det unge talent Meirembak Nazargozhayev til medrivende musik af Tjajkovskij.
Så fulgte to uddrag fra Bournonville-balletter: Pas de trois’en fra “Livjægerne på Amager” – livfuldt iscenesat af Anne Marie Vessel Schlüter, og “Blomsterfesten i Genzano”, hvor både Eukene Sagues og Nico Janssen forenede uskyld med ung kærlighed.
Forestillingens 1. akt blev rundet af med “Karneval i Venedig”-pas de deux’en “Satanella” koreograferet af Marius Petipa og kækt danset af Holly Dorger og Mathieu Rouaux.
Men efter pausen steg niveauet betragteligt, da Den Kongelige Ballets to bedste mandlige dansere Jón Axel Fransson og Ryan Tomash, erobrede Gamle Scene i Harald Landers skønhedsåbenbaring “Etudes”.
Ryan Tomash, der for nyligt blev hædret med Henrik Lydings Mindelegat for bl.a “Den Store Gatsby”, har modtaget tilbud fra New York City Ballet, og taget derfor orlov til august, så det gælder om at nyde ham, mens man kan. Emma Riis Kofoed har også ære af sin medvirken i Ballerinaens parti.
Inden pausen havde vi oplevet lovende eller solide indsatser fra hele ensemblet, men det var først i 2. akt, at man for alvor levede op til titlen BALLET DE LUXE.
(Michael Søby)