DANSK FILM I 1940’ERNE af Sandra Daniella Neerhøj, Forlaget Mellemgaard

★★★★★☆

Sandra Daniella Neerhøjs opfølger til DANSK FILM I 1930’ERNE omhandler heldigvis dansk film i DANSK FILM I 1940’ERNE, og holder heldigvis det høje niveau, der kendetegnede den første bog.

Kvaliteten af dansk film steg i 40’erne, og selv i de svære år under og efter besættelsen blev der skabt seriøs filmkunst om samfundsrelevante emner med udgangspunkt i nutiden.

Det var også i dette årti, at Danmarks første kvindelige filminstruktør Alice O’Fredericks ved siden af de rent folkelige film også får skabt en række væsentlige film om kvinders livsvilkår – bl.a. “Elly Petersen” og “Vi vil ha’ et barn”.

Samtidig påbegynder Bodil Ipsen også sin bemærkelsesværdige karriere som filminstruktør med højdramatiske film som “Afsporet”, “Besættelse”, “Drama på slottet” og “Mordets melodi” – alle med markante kvindelige hovedkarakterer.

Heroiske modstandsfilm som “Den usynlige hær” og “De røde enge” stod i grel kontrast til Johan Jacobsens mere beske efterkrigsfilm “Tre år efter”.

Man behøver ikke være enig i alle Sandra Daniella Neerhøjs personlige bedømmelser af filmene for at nyde hendes velresearchede og smukt illustrerede bog. Datidens filmplakater, filmannoncer og filmbilletter bidrager til at gøre stoffet levende, og man får virkelig lyst til at se og gense disse gamle film, hvilket egentlig er den største ros en forfatter bag en bog af denne type kan opnå.


Hvor bogen om DANSKE FILM I 1930’ERNE var på ca. 575 sider, kravler DANSK FILM I 1940’ERNE op på godt 790 sider, da der simpelthen blev produceret langt flere film i disse år. Bogens første 111 sider rummer portrætter af en række af 10-årets mest markante filmfolk bl.a. trekløveret Bodil Kjer, Mogens Wieth og Ebbe Rode, mens også betydelige instruktører, manuskriptforfattere og komponister kommer til ære og værdighed. Vi får også et fint lille portræt af filmselskabet ASA-film.

Herefter følger så en fornem kronologisk gennemgang af 40’ernes danske spillefilm begyndende med Marguerite Viby-filmen “En pige med pep” og helt frem til “Lejlighed til leje” som 40’ernes sidste film. Hver filmomtale består af en kort faktaliste, en grundig rolleliste, et fyldigt handlingsreferat samt særlig information om filmen og dens tilblivelse. Sluttelig får vi forfatterens bedømmelse af filmen og citater fra diverse avisanmeldelser samt til allersidst i bogen en litteraturliste.

DANSK FILM I 1940’ERNE er en virkelig værdifuld filmhistorisk bedrift, som bør glæde alle med kærlighed til datidens danske film. For hvordan kan vi bedømme vor tids filmskabere, hvis vi ikke aner, hvilke skuldre de står på?

(Michael Søby)