Efter triumfen med “Moulin Rouge” lægger Scandic Falkoner atter scenen til en stort anlagt Baz Luhrmann-produktion, nemlig musical-versionen af den australske publikumsfavorit STRICTLY BALLROOM – DE FORBUDTE TRIN fra 1992.
Filmens bevidst overgearede australske stil blev et verdenshit og i Danmark hædrede vi filmen med en Robert-pris som bedste udenlandske film. Også musical-versionen STRICTLY BALLROOM er fuldstændig overdådig underholdning, som kun en iscenesætter ved navn Joy (-Maria Frederiksen) kan have skabt.
Det kan ikke have været let at oversætte denne særlige form for komik og musikalitet til danske forhold, men forestillingen fremstår som en utvetydig sejr for Joy-Maria Frederiksen, det foreløbige højdepunkt i hendes imponerende karriere som iscenesætter.
Hendes fortid som danser og koreograf kommer i den grad til sin ret i denne forestilling og samarbejdet med den fortræffelige koreograf Silas Holst (der om nogen har forudsætningerne for også at danse de forbudte trin og samtidig spille hovedrollen som den rebelske Scott), synes at have fungeret upåklageligt.
Både han og hans sceniske partner Sicilia Gadborg Høegh nyder godt af, at de har danset sammen i “Flashdance”. Sicilia Gadborg Høegh har fundet en perfekt balance mellem sårbarhed og styrke i rollen som Fran og fremstår intet mindre end bedårende.
Hun og Silas Holst er omgivet en sand perlerække af skuespillerpræstationer: Tammi Øst som Scotts mor, Niels Olsen som faderen, Niels Ellegaard som træneren og Peter Oliver Hansen som den luskede Barry er alle sublime i dette bevidst outrerede univers, mens Jose Agudo og Camilla Bendix sørger et tiltrængt alternativ i et mere autentisk miljø.
Rikke Buch Bendtsen vælter salen som den forsmåede Liz, der bare gerne vil have nogen at danse med, og blandt de øvrige bør nævnes en mageløs maskeret Patrick Terndrup, Christopher Rørmose som Wayne, Line Krogholm for vokal alsidighed og Benjamin Martin som Tina Sparkle (et navn, der netop indbyder til en dragoptræden).
Scenografen Steffen Aarfing har pakket det hele lækkert ind med kostumedesigneren Astrid Lynge Ottosens festlige kreationer som spektakulær støtte. Joakim Pedersen får musikken til at forplante sig blandt publikum, og STRICTLY BALLROOM – THE MUSICAL virker i den grad parat til at få hele Danmark i godt humør.
(Michael Søby)