Forfatteren Thomas Korsgaard har også skrevet børnelitteratur, men FOR HØJT, FOR VILDT OG FOR MEGET! er hans første børneballet. Den handler om Far, der har svært ved at finde ro på grund af hans tre talentfulde børn: Bror er nemlig glad for at danse, Søster holder af at spille musik, og Tredje er vild med at synge.
Koreografen og iscenesætteren Sebastian Kloborg har sammen med scenografen Steffen Aarfing skabt et farverigt tegneserieunivers, der er rart at være i, og både Petruska Miehe-Renards uortodokse kostumer og Rasmus Ydes raffinerede videodesign bidrager til festlighederne.
Nogle velvoksne musikalske børn viser, hvad de har lært, når ikke en lille robot har den frækhed at stjæle publikums opmærksomhed.
Alexander Stæger, der gjorde god fyldest som månen i Eukene Sagues’ “Blodbryllup”, har både en god energi og en bevægelig krop i rollen som Far. Men mimikken virker alt for manieret og anstrengt selv i et tegneserie-univers, og Alexander Stægers replikbehandling er simpelthen ikke på det niveau, som man bør kunne forvente på en kongelig scene. Når man tilmed har en hel afdeling for skuespil på Det Kongelige Teater, virker det sært, at man ikke respekterer denne kunstart. Man sætter jo ikke en skuespiller til at danse et hovedparti i en ballet?
Men det kan hænge sammen med, at forestillingens iscenesætter Sebastian Kloborg i for høj grad har haft fokus på de fysiske udtryk i forestillingen på bekostning af den verbale formidling? Der var da også en del uro blandt de unge publikummer denne eftermiddag – heraf også nogle yngre end de 5 år, som teatret anbefaler som minimum. Når to af teatrets egne folk så tilmed sidder og snakker sammen under premiereforestillingen – med tændte mobiltelefoner og vel vidende, at de forstyrrer, så gør det altså ikke oplevelsen bedre.
Men musikken, som Greta Eacott og Cæcilie Trier har stået for, og som dirigeres med humor af Matthew Scott Rogers, giver forestillingen en lethed, så meget kan tilgives. Men helt i mål når denne børneballet altså ikke trods flere forsonende elementer.
(Michael Søby)