DESERTØR

★★★★★☆

Alexander Mayah Larsen har netop sat sig i direktørstolen på Blaagaard Teater samme dag, som cphculture.dk kårer ham til årets skuespiller 2024 for hans dybtfølte portræt af sin far i “Tronfølgeren” på Mungo Park. Ingen tvivl om, at der er store forventninger til den 34-årige teaterdirektør, der allerede har vist sit værd både som dramatiker og skuespiller i “Tronfølger” såvel som i gennembrudsforestillingen “Som Brødre”, der begge forventes at blive en del af det kommende repertoire på Blaagaard Teater.

Første forestilling under den nye chef er dog DESERTØR, Halfdan Piskets grafiske roman (også kendt som en “tegneserie-roman”) bearbejdet og iscenesat af den afgående direktør for Blaagaard Teatret, Sargun Oshana.

Clement Irbil og Andreas Buhls fabulerende lys- og videodesign afspejler forestillingens tegneserie-forlæg på blændende vis – og udgør den kunstneriske kerne i Franciska Zahle og Rosa Birkedals scenografi i en sigende kontrast til det fængsel, hvor forestillingens DESERTØR befinder sig.

Denne DESERTØR er en næsten uhyggelig menneskelig dukke af den sublime dukkemager Katrine Karlsen. Dukken får liv, stemme og smerte af talentet Kasper Krassimir, men de to øvrige medvirkende Ellaha Lack og Haesam Jakir nøjes ikke med at supplere, men skaber også forestillingens øvrige karakterer med variation og styrke.

Dukkens historie er også historien om Halfdan Piskets far. På dette tidspunkt en ung mand, der havner midt i en krig mellem nabolandene Armenien og Tyrkiet. Han hverves til den tyrkiske hær, men flygter fra krigens gru, og havner derfor i fængsel. En skæbne, der synes beslægtet med andre unges lige nu i diverse krigszoner rundt om i verden.

Knap 75 minutter er alt, hvad Sargun Oshana har brug for, og ikke et minut synes overflødig i denne originale krigsforestilling, der fremstår som en forrygende start på et nyt kapitel i Blaagaard Teaters historie. DESERTØR formår nemlig at forene alt det, som Blaagaard Teatret har været med et nyt frisk visuelt udtryk i en forestilling på teknisk højt niveau – også skuespilmæssigt. Det lover godt for fremtiden.

(Michael Søby)