For trettende gang har Opgang2 turnéteater indgået et samarbejde med Aarhus Teater om at præsentere ny dansk dramatik, og resultatet kan p.t. opleves på Aarhus Teaters lille scene Stiklingen, inden forestillingen drager på turné.
Man fornemmer en vis empati med de unge, der er under pres, i Pia Marcussens manuskript og iscenesættelse, men efter en lille time sidder man alligevel tilbage med følelsen af at have skimmet en novellesamling om nutidens unge problemer. Den dybe smerte udebliver desværre i den episodiske struktur, og den smerte bør de unge ellers have krav på, når man vælger at behandler deres alvorlige problemer med stoffer etc. i en scenisk version.
De tre medvirkende Karoline Toksvig Gammelgaard, Rasmus Arved Monrad og Yas Wadi gør ellers, hvad de kan, for at vi skal mærke alvoren bag ordene, og ikke mindst den karismatiske Yas Wadi (der for nyligt vandt Ekko-prisen for bedste mandlige hovedrolle i Oliver Jacobys kortfilm “Havet er rødt”, og som pt. kan opleves på Netflix i “Royalteen”) er et talent, som man gerne ser mere til.
Bandet Hiraki har leveret en tidstypisk temasang til forestillingen, og den lidt for diskrete scenografi er Ingeline Lautrup Holsteen Jessen ansvarlig for.
Som skoleforestilling kan man bestemt argumentere for, at forestillingen har kvaliteter i kraft af de emner, der berøres, men rent kunstnerisk lever Pia Marcussen ikke helt op til det ansvar, hun har påtaget sig. Bedre held næste gang, for Pia Marcussen har tidligere bevist sit værd, og det kommer hun givet vis også til at gøre igen.
(Michael Søby)