OMVE’N HJEMVE overraskede alle ved slå musicalen “Moulin Rouge” i kampen om titlen årets musical/musikforestilling ved Reumert-uddelingen den 20. juni. OMVE’N HJEMVE havde premiere på det nærmest legendariske teater Møllen i Haderslev sidste år, og er produceret i samarbejde med Teatret Møllen af to af de tre medvirkende, Linnea Fabricius og Thea Kastberg, der sammen udgør den kunstneriske ledelse leder i Æ Teater. Udgangspunktet for OMVE’N HJEMVE har været den sønderjyske sangerinde Rikke Thomsens prisbelønnede CD-debut af samme navn fra 2019, og der tales og synges også primært sønderjysk i den ca. tre kvarter korte forestilling.
Efter et succesfuldt gæstespil i det royale Skuespilhus i Nyhavn og en velfortjent turné nåede Reumert-vinderen til Teater V i Valby, hvor man netop har haft besøg af Teatret Møllens jubilæumsforestilling. Også OMVE’N HJEMVE blev en bevægende oplevelse.
I Andrea Lindenegs på en gang smukke og kolde hvidkalkede scenografi kredser OMVE’N HJEMVE om savn og afsavn ved at flytte fra provinsen til hovedstaden. Det sønderjyske kaffebord og den helt særlige sønderjyske dialekt gøres til fortid i håb om at blive en del af et københavnsk fællesskab. Men ensomhed og fremmedgørelse er prisen, der betales.
Rasmus Ask viser atter sin enestående evne til at skabe et autentisk sønderjysk univers, og . Anne Blomsgård indgår ubesværet i samarbejdet med Linnea Fabricius og Thea Kastberg. Tre stærke skuespillerinder, der giver plads til sårbarheden og som også kan synge og spille instrumenter, så det er en fryd.
Johannes Smed fortjener også ros for sin indsats som komponist og arrangør, og hvis man ikke allerede er fan af Rikke Thomsen, så bliver man det nu.
OMVE’N HJEMVE tager bo i ens sind – og kan mærkes længe efter at forestillingen og sønderjyderne har forladt os.
(Michael Søby)