OR,

★★★★☆☆


På Øster Søgade 38A i København finder man “The Deer and Rabbits”, der rummer en af Københavns mindste teaterscener. Tidligere på året havde man her premiere på Fergal O’Byrnes seneste skuespil “The Light” iscenesat af Barry McKenna, og nu har man overladt scenen til Københavns Shakespeare Kompagnis opsætning af Liz Duffy Adams OR,: En moderne restoration comedy (også kendt som Comedy of Manners).

Flere af periodens markante skikkelser dukker op i handlingen blandt andre Aphra Behn, der formodes at være den første professionelle kvindelige dramatiker i England. Vi møder hende i et gældsfængsel, perfekt etableret af iscenesætteren Joseph Sherlock, der både udnytter teaterummets støvede murstensvægge og det gamle træværk.

Her får Aphra noget overraskende besøg af Charles II (Karl. d. 2), der nærede stor kærlighed til teatret og endnu større kærlighed til kvinder. Han har dog i første omgang mere held med datidens store teaterdiva Eleanor “Nell” Gwynne, der også dukker op i fængslet og som den driftige konge rent faktisk får flere uægte børn med.

Kærlighedsintrigerne fyger henover scenen, men værdien af “A Room of One’s Own” (en respektfuld hilsen til den måske største kvindelige forfatter af dem alle, Virginia Woolf) fortaber sig aldrig i løjerne.

Liz Duffy Adams ordrige engelsksprogede tekst vil nok være en udfordring for nogen, men Joseph Sherlocks sprælske iscenesættelse opvejer meget, og halvanden time bør være til at klare for de fleste – og der er tilmed mulighed for tilkøb af drikkevarer både før og efter forestillingen.

Jessica O’Hara-Baker tegner et stærkt portræt af den kvindelige dramatiker, og Nathan Meisters smukke stemme forgylder flere roller – ikke mindst rollen som den liderlige konge, som han også giver både lune og en overraskende ynde. Sarah Dahl Hasselgren maler sine tre roller med bred pensel, og især rollen som den uforudsigelige Eleanor “Nell” Gwynne giver en god energi til forestillingen.

Så har man mod på lidt engelsksproget morskabsteater i hyggelige omgivelser, så er chancen der nu.

(Michael Søby)