WICKED (Tivolis Koncertsal)

★★★★☆☆

Musicalen WICKED er rykket ind i Tivolis Koncertsal og det er der god grund til at glæde sig over. Forestillingen fremstår nemlig endnu flottere end ved premieren på Fredericia Teater for nogle få uger siden, men teknikken drillede efterfølgende, hvilket betød flere aflyste forestillinger. Også denne eftermiddag i Tivolis Koncertsal gik forestillingen helt i stå, hvilket ikke kan undgå at påvirke helhedsoplevelsen, men heldigvis var forestillingen oppe og køre igen efter få minutter.

WICKED havde Danmarkspremiere i 2011 på Det Ny Teater med Lisa Kent som iscenesætter og koreograf, og stjernerne Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Annette Heick i hovedrollerne. To stærke solister, der udover deres sanglige kvaliteter også formåede at overbevise som rivalinder.

WICKED fremstår som en slags fortsættelse til Victor Flemings filmklassiker “Troldmanden fra Oz” fra 1939. Filmen opnåede det følgende år nomineret til en Oscar som bedste film, Judy Garland vandt en såkaldt baby-Oscar for sin hovedrolle, og “Over The Rainbow” blev hædret som bedste filmsang.

Broadway-musicalen WICKED er skrevet og komponeret af henholdsvis Winnie Holzman og Stephen Schwartz, og fik Broadway premiere i 2003. Året efter modtog WICKED en Tony-nominering som årets musical, men blev besejret af den rapkæftede dukke-musical “Avenue Q”, som Fredericia Musicalteater har spillet ved flere lejligheder, senest i sidste sæson.

I Tivolis Koncertsal synges hovedrollerne imponerende sikkert af Fredericia Musicalteater Nanna Rossen (Elphaba) og Johanne Milland (Galinda), der også viser talent for at være henholdsvis rørende og vittig.

Vi får et glædeligt gensyn med Prinsen af Egypten alias Diluckshan Jeyaratnam, der med sin forførende flødestemme kan charmere både gode og onde hekse. Anders Gjellerup Koch er leveringsdygtig i klassisk karakterkomik, og Cecilie Thiims åbenbarer aftenens fineste diktion, der passer perfekt til hendes Madame Morrible. Jens Kau Wahlers Nielsen har den helt rette uskyld som Boq og Marie Louise Hansen formår at bevæge som Nessa.

Benjamin La Cours farveglade scenografi kommer endnu mere til sin ret i Tivoli. Thomas Agerholm har virkelig forstået at skabe en storslået forestilling, men spørgsmålet er, om et dansk publikum i tilstrækkelig grad forstår alle henvisninger til “Troldmanden fra Oz”, der trods alt ikke længere huskes af de yngre generationer, som det er tilfældet i USA?

Man kunne i al fald med fordel se eller gense “Troldmanden fra Oz”, inden man ser WICKED, hvis man vil have maksimal udbytte af historien. Samtidig er man godt forberedt til de to med spænding imødesete WICKED-film, der kan ses i danske biografer sidst på året.

(Michael Søby)