HAMLET

★★★★☆☆


HamletScenen præsenterer igen i år en engelsksproget udgave af HAMLET, denne gang fremført af et af Englands førende turnerende teatergrupper, The Lord Chamberlain´s Men, opkaldt efter det kompagni, som William Shakespeare skrev til gennem det meste af karrieren. The Lord Chamberlain´s Men anno 2024 består i denne sammenhæng af 7 relativt unge fyre, der opfører den oprindelige udgave af HAMLET (der kun varer ca. to timer og et kvarter inkl. pause).

Scenografien er en monumental grå-hvid sag af træ og filt, men det får de smukt farveafstemte elizabethanske kostumer til at fremstå endnu flottere, og med Kronborg, dets lysegrønne volde og en blå himmel som baggrund bliver forestillingen denne solglade eftermiddag også en visuel fornøjelse.

Iscenesætteren Peter Stickneys version af HAMLET hører ikke blandt de mest dybsindige, man har oplevet, men på den anden side så passer denne lette og luftige version godt til en friluftsopførelse som denne. Der synes også at være bund i skuespillerpræstationerne, og atter engang betages man af britiske Shakespeare-trænede skuespilleres særlige evne til at fremstille kvindelige karakterer.

Mens mange danske opsætninger af Shakespeares værker sjældent undgår det karrikerede, når mænd skal spiller kvinder, så bliver det kvindelige i figurerne kun et af mange elementer i britternes mere komplekse kvindeportrætter. Det bevirker også, at stykkets kærlighedskonflikter ikke begrænser sig til heteronormativitet, men bliver tilgængelige for alle uanset seksuel observans, hvilket også afspejler tidsånden. Lidt mere fysisk interageren ville dog ikke have skadet, men på det punkt virker de prægtige kostumer måske begrænsende?

Alle spiller upåklageligt, og man nyder i den grad, når Hal Geller giver et forfriskende nyt bud på Hamlets store To-be-or-not-to-be-monolog. Thomas Delacourt agerer ganske sigende både Hamlets fars spøgelse (iført rustning og sort strømpe for ansigtet) og hans morder, Kong Claudius. Stefan Brennan-Healey og Mark Milligan tegner fine diskrete portrætter af Dronning Gertrude og Ophelia, og som Rosencrantz and Guildenstern morer Tom Canavan og Huw Brentnall kosteligt. Edward Bartram varetager en del småroller, og er bedst som medlem af den skuespillertrup, der spiller Hamlets fars død for hans morder.

Årets HAMLET kan meget vel vise sig at blive højdepunktet på dette års Elsinore Shakespeare Festival, fordi den formår at komme publikum i møde. Unge Shakespeare-interesserede kan begynde her.

(Michael Søby)