EN IDEEL ÆGTEMAND

★★★★☆☆

Oscar Wildes begavede komedie EN IDEEL ÆGTEMAND er et oplagt valg for Grønnegårds Teatret, og oversættelsen, som Simon Boberg & August Bovin Boberg har stået for, formår at relatere til vor tids moral – eller mangel på samme.

Viften, der både beskytter mod omverdenen, men som også kan have karakter er et våben, danner grundlaget for Petruska Miehe-Renards enkle scenografi. Hendes kostumer nedprioriterer ikke mindst i farvevalgene den fortællende klassicisme, og hun prioriterer med sine pang-farver morskaben frem for alt. Det får desværre også flere af karaktererne til at fremstå mere endimensionelle, end de reelt er. Men heldigvis har iscenesætter Niels Erling valgt at omgive sig med et vitalt hold skuespillere, der efterhånden får komikken op i omdrejninger.

Jens Sætter-Lassen har en yndig klynketur som den lidet respektable og alligevel respekterede politiker Robert Chiltern, mens Luise Kirsten Skov har sværere ved at finde letheden i rollen som hans iltre viv Gertrude.

Andrea Øst Birkkjær træder i den grad i karakter som den intrigante Mrs. Cheveley, der har magten til at ødelægge Robert Chilterns politiske karriere. Jeppe Ellegaard Marling og Laura Skjoldborg er bedårende som det unge par, og Tina Gylling Mortensen er også i år en uundværlig del af Grønnegårds Teatrets ensemble, denne gang i rollen som Lord Caversham.

Johannes Lilleøre morer gevaldigt, hvad enten han spiller den grådige Lady Markby eller den finurlige tjener Phipps, mens Laura Bro må tage til takke med en festlig fremtoning, eftersom der ikke er meget kød på hendes roller.

Lyden var på premiereaftenen ikke helt i top, men det var vejret til gengæld, og så er der umiddelbart få sommerfornøjelser, der kan måle sig med en aften i Grønnegårds Teatret.

EN IDEEL ÆGTEMAND må da meget gerne blive den første af en hel stribe Oscar Wilde-komedier på Grønnegårds Teatret, for vid og bid går altid hånd i hånd i hans blændende forfatterskab.

(Michael Søby)