HOTSPOT – RIGSFÆLLESSKABET

★★★★☆☆


Teatergrad er navnet på Københavns førende byrumsteater, og derfor kan det ikke bare undre, men faktisk forarge, at netop Teatergrad har mistet sin kommunale støtte. Ingen har i de senere år været bedre end dem til at præsentere teater i nye formater på steder, man ikke normalt bruger på den slags og ingen har formået at finde nye publikummer på disse steder end netop Teatergrad.

Denne gang er de rykket ind på Den Røde Plads på Nørrebro, og har fundet et interessant hjørne på Nørrebro Bibliotek til deres seneste projekt: Hybrid teater-udstillingen HOTSPOT – RIGSFÆLLESSKABET.

På 25 minutter kommer man forbløffende vidt omkring via tre runde videoskærme, kunsthåndværk, lyrik, dans, musik og fotos. Det overvejende unge publikum, der denne eftermiddag havde fundet vej til forestillingen var da også tydeligvis optaget af projektet.

Størst virkning gjorde tre transparante billeder med motiver fra henholdsvis Danmark, Grønland og Færøerne. Ved at lægge disse billeder ovenpå hinanden fik man selv mulighed for at vurdere, om det var en fordel eller en ulempe, at de blev lagt sammen eller om billeder kom mest til deres ret ved at blive nydt individuelt.

Den fortræffelige Rolf Hansen, der ikke uden grund blev kåret som årets turnéskuespiller sidste år, formidler det til tider komplekse forhold i Rigsfælledselskabet med sin smukke stemme, så man lytter til hver en stavelse, og bliver nysgerrig på, hvorfor myterne i Grønland og Færøerne er så forskellige. Naturen har de dog til fælles, og måske netop derfor bør man fra dansk side lytte mere til dem i Rigsfælledskabet?

Med Pelle Nordhøj Kann som dramatiker og Christine Worre Kann som iscenesætter får vi via HOTSPOT – RIGSFÆLLESSKABET på sanselig vis stof til eftertanke. Det er stadig en af teatrets fornemste opgaver.

(Michael Søby)