Det ambitiøse danseprojekt, som iscenesætteren Anja Behrens og scenografen Christian Albrechtsen har udviklet i samarbejde med deres kunstneriske hold, havde i weekenden premiere på Operaens Store Scene. Man ønsker tilsyneladende både at skildre rejsen fra barn til voksen, fra livet til døden, og fra det perfekte til det uperfekte, men hvornår den fortæller hvad – og hvorfor? – bliver aldrig ganske klart.
I den første halve time dør forestillingens fem hovedkarakterer, men efter at være blevet tildækket med jord genopstår de som livsduelig børn, der stræber efter livet. Jeanett Albecks traurige udgaver af kendte popklassikere rummer dog ingen smittende energi. Først i forestillingens sidste tredjedel får sangen vinger, da Magnus Gislason og Marianne Novrup Børch giver sjæl til tekster, man troede var banale.
Efter pause løfter Oliver Marcus Starpov og Sebastian Kloborgs koreografi sig i nogle sanselige omfavnelser, der kulminerer i De 5 Rejsendes eksalterede soli. Alexander Bozinoff, Carling Talcott-Steenstra, Emilie Palsgaard-Jensen og Jimmy Coleman yder alle nydelige indsatser, men kun Ryan Tomash har den nødvendige vildskab og råhed til at få koreografien til at fænge for alvor.
Det klæder Ryan Tomashs talent at komme væk fra de klassiske kostumeballetter for at takle nye udfordringer indenfor den mere moderne dans. Tidligere på sæsonen brillerede han som titelkarakteren i “The Dante Project” på Gamle Scene, og nu følger han indsatsen op i Operaen med en magisk sceneoptræden, der understreger at han ikke blot er Den Kongelige Ballets flotteste mandlige danser i øjeblikket, men også – og ikke mindst – at han er på sin kunsts højde lige netop nu.
Christian Albrechtsens storladne scenografi har bestemt sine momenter, og hans farveivrige kostumer i finalen lukker et tiltrængt lys ind i forestillingen – desværre på et tidspunkt, da det næsten er for sent. Nogen organisk helhed finder man under alle omstændigheder ikke i denne opsætning, men med Ryan Tomash på scenen virker eftermiddagen i Operaen i al fald ikke spildt.
(Michael Søby)