KARENS KOMMODE

★★★★☆☆

På Odense Teaters Værkstedsscene har det kunstneriske niveau være i top i flere år. Med iscenesætter Hans Rønne som både dramatiker og iscenesætter og Gitte Baastrup som ansvarlig for scenografi og kostumer har man naturligvis også store forventninger til KARENS KOMMODE.

Vi får da også en både lun og hyggelig forestilling om familiebånd på godt og ondt. Githa Lehrmann spiller autoritet titelrollen som en ældre kvinde, der skal flytte til en ny og mindre bolig. Døtrene kommer også forbi for at hjælpe, men de har hver deres måde at håndtere deres mor på, og man fornemmer, at der også er en del lig i lasten i søsterrelationen.

Marie Mondrup spiller med ægte smerte den bitre barnløse Pia, der står med alle de logistiske problemer i forbindelse med moderens flytning, mens hendes søster Trine (en forfløjen men ikke ufølsom Lea Baastrup Rønne) hele tiden er på farten. Alligevel er det Trine, der kan grine sammen med moderen, men det er der naturligvis en forklaring på.

KARENS KOMMODE er et samarbejde mellem TEATRET ved Hans Rønne og Odense Teater. Selvom intrigen er spinkel og handlingen temmelig forudsigelig, så giver de tre skuespillerinde teksten vinger, så man får indtryk af, at alle publikummer har haft en god eftermiddag. KARENS KOMMODE gemmer både på poesi og livserfaring, og det er sket ikke nogen dårlig kombination.

(Michael Søby)