Ulrich Seidels seneste film SPARTA er hans hidtil mest kontroversielle – og det siger ikke så lidt. Ligesom i forgængeren “Rimini”, hvor en klam sanger/småsvindler blev indhentet af sin fortid, kredser SPARTA om en midaldrende , der ønsker at starte en ny tilværelse..
Han forlader kæresten og flytter på landet. Han køber en nedlagt skole, som han vil sætte i stand med hjælp fra en gruppe drenge. Men der viser sig snart, at manden har en svaghed, som han har svært ved at styrre, hvilket gør ham til en uhyre upopulær mand.
Ulrich Seidel går virkelig tæt på emnet pædofili, måske for tæt på at dømme efter nogle reaktionerne på filmen. Men filmen er også et billede på vesteuropas økonomiske udnyttelse af østeuropa, og et generationsoprør, der åbenbart aldrig slutter.
Georg Friedrich, der var så glimrende i fængselsfilmen “Grosse Freiheit” yder en stor præstation i virkelig vanskelig rolle, men vil afgjort være for kras for mange på grund af nogle nærgående scener, men Ulrich Seidels kunstneriske integritet kan der dog ikke sættes spørgsmålstegn ved.
Hans-Michael Rehberg spiller den demente nazistiske fader til begge de mandlige hovedkarakterer i henholdsvis “Rimini” og SPARTA. Rollerne skulle desværre blive hans sidste.