Amat Escalante har skabt nogle sanselige og skræmmende film, hvor menneskelig poesi og råhed ofte går hånd i hånd. Det gælder også hans seneste, FORSVUNDET I NATTEN (“Perdidos en la noche”).
Emiliano bor i en lille mexikansk mineby, men søger stadig at finde forklaringen på, at hans mor, en systemkritisk aktivist, forsvandt, og politiet er ikke til megen hjælp. Men et spor bringer ham i kontakt med den grænseoverskridende og temmelig suspekte kunstner Duplas, der lever i et perverst forhold med den berømt skuespillerinde Mónica, mor til en lækker influencer ved navn Carmen.
Før Emiliano ved af det, har både han og kæresten fået job i familiens store hus, og han har nu mulighed for at undersøge sagen nærmere. Men da Carmen fatter interesse for Emiliano, tager historien en ny drejning.
FORSVUNDET I NATTEN udstiller det groteske klassesamfund, som stadig lever i bedste velgående i Mexico, men Amat Escalante finder også en intimitet i skildringen af diverse menneskelige relationer på tværs af klasseskel.
Desværre udvikler historien sig lige lovlig melodramatisk set med danske øjne, men et meget langt stykke af vejen fremstår FORSVUNDET I NATTEN som et kompliceret karakterdrama med udgangspunkt i et meget dunkelt kapitel i Mexicos historie.
Juan Daniel García Treviño er et interessant nyt bekendtskab i hovedrollen, og filmen er i det hele taget ret velspillet. Kønsrollerne har dog ikke forandret sig i alle samfundslag, og FORSVUNDET I NATTEN tjener således også som vindue til det moderne Mexico, der slet ikke på alle områder fremstår som moderniseret.