EUGEN ONEGIN

★★★★★☆

At Pjotr Ilitj Tjajkovskijs EUGEN ONEGIN hører blandt de største operaer er man ikke i tvivl om, når man har oplevet Det Kongelige Teaters pragtudgave på Operaen. Aldrig har vi herhjemme oplevet essencen af Pushkins versroman formidlet med så klarsynet dramaturgisk finesse, og samlige partier synges og spilles til succes.

Den altid fortræffelige Jens Søndergaard havde lagt sig syg denne eftermiddag, men den internationalt anerkendte ukrainske bariton Yuriy Yurchuk var heldigvis en glimrende EUGEN ONEGIN med sin karismatiske fremtoning og en magtfuld røst.

Sofie Elkjær Jensen fortryllede vokalt i første akt, men måtte kæmpe med et uklædeligt kostume, der gjorde hende mere konet end godt var. Rent spillemæssigt træder hun først for alvor i karakter i sidste akt som den moralsk overlegne Tatjana.

Aftenens helt store oplevelse bliver dog Jacob Skov Andersen som den underlegne temperamentsfulde Lenskij. I anden akt synger og spiller Jacob Skov Andersen med en dyb passion i både krop og stemme om sin elskede Olga (interessant fremstillet af Astrid Nordstad), så ikke et øje er tørt. Han bliver ufrivilligt ofret i kærlighedshistorien mellem Onegin og Tatjana.

Læg dertil Artyom Wasnetsovs storartede indsats fyrst Gremin samt prægtige præstationer af Hanne Fischer og Johanne Bock som de gæve kvinder Larina og Filipjevna, og du har et noget nært fuldendt hold. Jens Christian Tvilum kunne dog med fordel nedtone komikken og øge skønsangen i rollen som Triquet, en rolle der er finere end som så.

Dirigenten Marie Jacquot får det ypperste frem i Det Kongelige Kapel, og Operakoret har også sjældent sunget smukkere. Laurent Pelly bør roses for en fint farveafstemt iscenesættelse og Massimo Troncanettis mesterlige scenografi bliver ved med at overraske, hvad enten vi befinder os i landlig idyl eller til hofbal.

EUGEN ONEGIN er således blevet en ganske vidunderlig operaoplevelse, som man godt tør anbefale selv til vakse unge mennesker, der gerne vil prøve noget andet end Netflix. Tænk at en operaopsætning om personlig moral i kærlighedens spil kan have så stor resonans i 2023!

(Michael Søby)