Copenhagen Phil viser ikke blot international klasse, men også et tilsvarende udsyn med AFGØRENDE ØJEBLIKKE #6 – STEMMER FRA UKRAINE i radiohusets vidunderlig gamle koncertsal på Frederiksberg.
Musik, sang og ord gik op i en højere enhed og fik os ikke bare til at føle krigens gru, men gjorde os også klogere på de menneskelige omkostninger, der er forbundet med krigen i Ukraine.
Den polske komponist Henryk Górecki symfoni nr. 3 (“Symphony of Sorrowful Songs”) blev forestillingens musikalske centrum. En symfoni i tre satser for orkester og solosopran (hjertegribende sunget og spillet af Henriette Bonde-Hansen) og med Copenhagen Phil i absolut topform med lydhør assistance af den sublime dirigent Giordano Bellincampi.
Indledningsvis og undervejs fik vi uhyre velvalgte brudstykker af hverdagsskildringer fra ukrainske borger. Tekster skrevet efter krigens udbrud og med en håndfuld skuespillere, der alle forstod at formidle alvoren bag ordene.
Tre af vort lands største skuespillerinder – Solbjørg Højfeldt, Sofie Gråbøl og Kirsten Olesen – lånte empati og livserfaring til rystende beretninger: Om hvordan man kun har overlevet fordi man befandt sig på badeværelset, hvordan en død piges dukke kan få ny mening og hvordan antallet af gravide kvinder, der ikke kan holde på deres børn, er vokset radikalt under krigen.
To yngre mandlige talenter Youssef Wayne Hvidtfeldt og Morten Hee Andersen (kendt fra diverse tv-serier – p.t. henholdsvis “Hotellet” og “Carmen Curlers”) gjorde afmagten og smerten hos de yngre mænd relevant, og vi erfarede, hvordan ord, der kan relatere til krig, pludselig forsvinder fra det normale ordforråd. Det hedder dog stadig “dræbt” og ikke “drabt”, men ellers var præstationerne upåklagelige.
Rasmus Zwickis ekspressive musik virkede perfekt afstemt med ordene, og gjorde krigen uhyggelig nærværende, hvilket forstærkede intensiteten i tekstformidlingerne.
Christian Lollike, der med den Reumert-belønnede danseforestilling “I føling” formåede at håndtere et særdeles sårbart emne med finfølelse, mestrer også den svære balance denne gang. AFGØRENDE ØJEBLIKKE #6 – STEMMER FRA UKRAINE fremstår således som den smukkeste og stærkeste forestilling med relation til krigen i Ukraine, som vi endnu har set på dansk grund.
(Michael Søby)