Nikolaj Arcels BASTARDEN kom hjem fra Venedig filmfestivalen uden tunge priser i baggagen, men er dog udpeget til at være Danmarks officielle Oscar-kandidat næste år, selvom Anders Walters “Når befrielsen kommer” er en mere relevant og psykologisk finere film. Mads Mikkelsen-effekten gør sig også gældende denne gang, og atter må man ærgre sig over juryens uopfindsomme valg.
Teknisk set er BASTARDEN bestemt et god stykke arbejde, og de ekspressive billeder placerer filmen blandt årets stærkeste. Den jyske hede ligner nærmest et western-landskab, et projekt der aldrig lykkedes for folkene bag “Præriens skrappe drenge”.
Endnu en indædt præstation af en mumlende Mads Mikkelsen er næsten forudsigelig, men med lidt sentimentalitet til slut bliver han næsten til et menneske. Mads Mikkelsen var selv i Venedig for at promovere filmen, selvom hans udenlandske kolleger strejkede, men de skulle ikke vente solidaritet fra en mand, der ellers har forstået at skumme fløden på deres jagtmarker. En vis parallel mellem filmens enegænger og den danske skuespiller er til at få øje på.
Ida Jessens roman om “Kaptajnen og Ann Barbara” ligger til grund for filmen, der fokuserer på Mikkelsens stolte Ludvig Kahlen, som forsøger at opdyrke heden efter Kong Frederik den femtes ønske. Det kommer til en konflikt mellem Kahlen og en lokal godsejer Frederik de Schinkel (overdådigt spillet af Simon Bennebjerg). Bedre bliver det ikke, da Schinkels husholderske Ann Barbara søger tilflugt hos Kahlen og ender i hans seng.
Der svælges rigeligt i brutaliteten, om man har svært ved at se den store pointe i historien, ud over den belyser en tid og et sted, vi ikke kender meget til rent historisk – og slet ikke i filmsammehænge.
Men ligesom i “En kongelig affære” fortæller Nikolaj Arcel sin historie med overbevisning. Hans periodefornemmelse er blevet bedre, uden at træerne af den grund vokser ind i himlen, men man kan ikke nægte, at BASTARDEN er en film, der gør indtryk. Om det så også bliver årets danske film, kan meget vel være et spørgsmål om temperament.