EN KROP I KONFLIKT

★★★★☆☆


Den danske opera “Manualen” af Louise Alenius havde sin urpremiere i maj 2022 på Operaen, Det Kongelige Teater. Både publikum og anmeldere var begejstrede, og cphculture.dk kvitterede da også med 5 stjerner.

MANUALEN tog os på magisk vis ind i kroppens kamre via iscenesætteren Sasha Milavic Davies. Det var en krop i smerte – formidlet med vokal styrke af Det Kongelige Operakor – med et gammelt hjerte (magtfulde Petri Lindroos), der var parat til at dø.

Scenografen Marie í Dali havde skabt en gigantisk elektronisk organisme på Operaens store scene, hvor organerne blev spillet af levende mennesker. Således agerede 5 piger fra Det Danske Pigekor fingre på den hånd, der kunne føre dødbringende medikamenter ind i kroppen.

Elisabeth Jansson, der pt. brillerer i operaen TITUS, ydede en mesterlig indsats som bevidstheden, der i sidste ende måtte stå til ansvar for indtagelsen af livsforkortende medikamenter. Hun fik en djævelsk modstander i Morten Grove Frandsen – MANUALEN, der nøgtern forklarede, hvad der skete med kroppen, når man indtog disse medikamenter.

Birgit Tengberg formår i sin bemærkelsesværdige dokumentarfilm EN KROP I KONFLIKT at tage os med os med ind i dette originale og komplekse kunstneriske univers, og formidle stoffet med en forbilledlig klarhed.

Vi erfarer, at tilblivelsen af operaen ikke har været uproblematisk bl.a. på grund af dens behandling af emnet aktiv dødshjælp, og især benævnelse af et konkret produkt fører til alvorlige konflikter, som end ikke ledelsen har kunnet forudse.

Birgit Tengberg er tydeligvis ikke blot en dygtig instruktør, men også en god interviewer, fordi hun tydeligvis også selv er nysgerrig på stoffet, og gerne ser et komplekst værk som “Manualen” perspektiveret og formidlet videre til et potentielt nyt publikum. Både den daværende operachef John Fulljames og Louise Alenius får sat kloge ord på de kunstneriske overvejelser forud for og undervejs i produktionen, og får på hver deres måde understreget vigtigheden af at have kontroversielle moderne operaer på repertoiret.

Visuelt bliver vi også inddraget i værket, så også folk, der ikke har set “Manualen”, kan have udbytte af EN KROP I KONFLIKT. Birgit Tengbergs dokumentarfilm understreger ligefrem behovet for en genopsætning af dette kuriøse men konstant fascinerende musikværk, og dermed også filmens relevans.