Selvom vi af indlysende årsager må undvære dansedivaen Natasha Notgoodenough på premiereaftenen, så er vi alligevel sikret gloriøs underholdning, når “The Trocks” alias Les Ballets Trockadero de Monte Carlo endelig gæster København.
Det er naturligvis de brave mænd bag “København Danser!”, der har fået det urkomiske dansekompagni til Danmark, efter blot et halvt århundredes ventetid. Gæstespillet er et uundgåeligt højdepunkt i Pride-ugen, fordi det forener dans på et vis niveau – danset af mænd i alle roller – med kærlig karakterkomik.
Flotte kostumer, festlige parykker og en solid sminke bidrager til at gøre forestillingen til en visuel fornøjelse, der nok bliver trukket lidt i langdrag med to pauser, og den båndede musik yder ikke komponisten fuld retfærdighed.
For mange vil der være tale om et nostalgisk gensyn, da forestillingen har turneret i det meste af verden, og en vis bedagethed hviler der også over konceptet. Måske er mænd i dametøj ikke helt så sjovt som det var engang, fordi kønsrollerne har ændret sig?
Men det ændrer ikke ved, at gæstespillet er velfortjent og måske ligefrem veltimet? For i en tid, hvor russere primært får lov at optræde som superskurke i actionfilm, hvad kan derfor synes mere kærkomment end en målrettet destruktion af et russisk mesterværk som “Svanesøen”?
Der er dog intet ondsindet i de dansetrin, vi oplever på scenen, og dejligt også at se, at humor kan være en del af et internationalt dansegæstespil.
Men derfor kan man godt længes efter, at København Danser! rent faktisk giver danskerne mulighed for at oplever værker af verdens p.t. største koreografer – ikke mindst grækeren Dimitris Papaioannous, der gang på gang har overrumplet den internationale danseverden med sine nyskabende og grænseoverskridende forestillinger.
I den sammenhæng bliver gæstespillet med LES BALLETS TROCKADERO blot en munter parentes.
(Michael Søby)