ILIADEN

★★★★☆☆
Den norske iscenesætter Eline Arbo har sammen med Tom Silkeberg dramatiseret Homers “Iliade”, der netop har indtaget Betty Nansen Teatrets store scene. Hvor efterfølgeren “Odyseen” forekommer mere eventyrlig, synes brutaliteten at få hovedfokus i den aktuelle forestilling ILIADEN.

Kong Agamemnon (spillet med festligt pompøst storhedsvanvid af Anders Budde) stjæler den underskønne slavinde Briseïs fra krigshelten Achilleus, og så er fanden løs i laksegade. For Achilleus (en intens præstation af Mathias Rahbæk) er så forbandet over det, at han nægter at deltage i grækernes krig.

Men da krigens ikke udvikler sig til grækernes fordel, forklæder hans yderst hengivne ven Patroklos sig som Achilleus, men falder i trojanernes klør. Patroklos (yndigt fremstillet af Mathias Bøgelund med moderne seksuel tvetydighed)besejler sin skæbne overfor trojanerens største helt Hektor (en impossant og frygtindgydende indsats af Ena Spotag) og bliver indirekte afgørende for krigens resultat.

Asbjørn Krogh Nissen, Ida Cæcilie Rasmussen og Xenia Noetzelman bidrager også til et stærkt helhedsindtryk, men Mathilde Arcels flade stemmeføring trækker ned – trods passende forpinte udtryk.

Scenografen Ida Marie Ellekilde pakker blodrusen ind i plastik, og det har unægteligt set før, og Thijs van Vuures musik bidrager til den trykkende og tyngende stemning.

Eline Arbos ide med at lade kvinder spille manderoller fungerer et langt stykke af vejen, men det forstyrrer også alligevel en smule, når målsætningen netop er et opgør med den forældede kønskultur, der også er en del af ILIADEN.

(Michael Søby)