RØDT CHOK

★★★☆☆☆
Nicolas Roeg fik aldrig nogen stor instruktørkarriere, men han var en fremragende filmfotograf, hvad film som John Schlesingers “Fjernt fra verdens vrimmel” og Francois Truffauts “Fahrenheit 451” vidner om.

Gyseren RØDT CHOK (“Don’t Look Now”) hører blandt hans bedre, og man mærker Nicolas Roegs sans for billedkompositioner og forkærlighed for den kvindelige anatomy i Anthony B. Richmonds Bafta-belønnede filmfotografering.

Daphne Du Mauriers fortælling handler om et sørgende par, der efter deres lille barn er drunknet, forsøger at genfinde kærligheden og livsglæden under et ophold i Venedig.

En overspillende Donald Sutherland og en fraværende Julie Christie spiller det unge par, og selvom de begge har været bedre i andre film – eksempelvis Robert Redfords “En ganske almindelig familie” og John Schlesingers “Darling”, så er de i det mindste seværdige.

Det bliver dog to særegne søstre, der bliver filmens mest fascinerende karakterer – for slet ikke at tale om en lille skabning i rød regnfrakke – i lighed med det druknede barn.

Men som så ofte før og senere i Nicolas Roegs karriere går luften ud af ballonen, inden filmen rundes af. Og selv den flotte billedside og en interessant lydkulisse kan ikke skjule, at RØDT CHOK i sidste ende er en tom film, der i sidste ende svigter sin skildring af sorg for at ende i det rene effektjageri.

At Cinemateket misbruger sin chance for at promovere nye kvalitetsfilm af anerkendte instruktører og med prisbelønnede skuespillerpræstationer, for i stedet at gøre en gammel overeksponeret gyser til månedens film, vidner om dårlig dømmekraft og manglende fornemmelse for relevans.

(Michael Søby)