KYSSET er baseret på østrigeren Stefan Zweigs roman “Utålmodige hjerte”, der udspiller sig i 1913 i tiden før første verdenskrig, men udkom i 1939 umiddelbart før den anden verdenskrig. Zweig var ligeledes filmaktuel sidste år filmatiseringen af hans mest værk, “Skaknovelle”, og han skrev også forlæget til Max Ophüls’ poetiske filmklassiker “Brev fra en ukendt kvinde” fra 1948.
Esben Smed yder en af sine smukkeste præstationer som den godhjertede og retskafne Anton, der som ung officerstuderende bliver inviteret til bal hos Baron Løvenskjold. Her kommer han uforvarende til at såre baronens unge datter, da han byder hende op til dans, uden at vide at hun er lam. Det bliver begyndelsen på en stærk relation mellem dem, men hvor går grænsen mellem medlidenhed og kærlighed, og er der overhovedet en grænse?
Clara Rosager, der burde have vundet en Bodil for gennembrudsfilmen “En-to-tre-nu!”, tegner et komplekst og rørende portræt af den invalide pige, og både Lars Mikkelsen og Rosalinde Myster gør indtryk som hendes nærmeste familie.
Scenestjæleren David Dencik skaber et mageløst portræt af en særegen læge, men også mindre kendte filmnavne som Kurt Dreyer, Nicolai Dahl Hamilton, Lane Lind, Lukas Toya, Lone Rødbroe og Peter Michaelsen formår at markere sig til deres fordel.
KYSSET fremstår som en virkelig flot, velafstemt og gennemarbejdet produktion, som hele holdet har ære af, også selvom en spilletid på 145 minutter nok er lige i overkanten af, hvad denne historie kan bære. Men takket være en udsøgt detaljerigdom samt en smittende fortælleglæde, så bør man blot læne sig tilbage og nyde en dansk film i topklassen. Et filmkys af de sjældne.