DEN FORHEKSEDE GRIS

★★★★☆☆
Operaens Takkelloft lægger også i år scene til Operaakademiets præsentation af det seneste kuld færdiguddannede studerende. Det sker med den herhjemme relativt ukendte komponist Jonathan Doves DEN FORHEKSEDE GRIS (“The Enchanted Pig”), der viser sig at være et herligt mix af opera, vaudeville og operette. Dove brød igennem i 1998 med “Flight”, efterfulgt af bl.a. “The Adventures of Pinocchio” (2007), Mansfield Park (2011) and Marx in London (2018), og er bestemt et interessant bekendtskab.

Handlingen i DEN FORHEKSEDE GRIS er inspireret af fabler fra de norske og rumænske folkeeventyr. Den unge prinsesse Flora møder i sin søgen efter kærlighed en ung mand, der fremstår som en gris om dagen og et menneske om natten. Især efter pausen lukkes der op for den sceniske fantasi og selveste Nordenvinden bærer nu prinsessen rundt i himmelrummet på jagt efter hendes griseprins. Til trods for historiens urgamle rødder er der således rig mulighed for at kunne identificere sig for et moderne publikum, og Jonathan Doves værk havde da også først urpremiere i 2006.

DEN FORHEKSEDE GRIS er et skægt og godt valg til en afgangsforestilling – for det giver også de unge talenter mulighed for at lufte deres dramatiske talenter. Iscenesætter Ebbe Knudsen sørger for, at alle har noget at lave og hele ensemblet har heldigvis ære af forestillingen. Det gælder også de studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, der dirigeres af Eirik Haukaas Ødegaard, og som bakker smukt op de unge velsyngende sangere.

DEN FORHEKSEDE GRIS kan umiddelbart synes som en bagatel, men den er drøncharmerende og umiddelbart lettilgængelig, og man bliver i den grad nysgerrig på at se og høre andre værker af Jonathan Dove. Fremfor alt føler man sig overbevist om, at man nok skal få et genhør med de veloplagte sangere, der er gået til opgaven med den helt rigtige enthusiasme og professionalisme, der lover godt for fremtiden.

(Michael Søby – assisteret af dramaturg Pierre Westerdahl)