Revyen er ikke mange minutter gammel, før at man fornemmer, at der er sket en form for fornyelse. Selvom revyen også i år benytter sig af nogle numre, der er blevet brugt andre steder, så serveres de denne gang med diskrete forandringer og frem for alt en scenisk friskhed, der gør en stor forskel.
Trine Gadeberg har iscenesat revy tidligere, men det er som om hun for alvor træder i karakter på den front i årets Esbjerg Revy. Tempoet og timingen fungerer upåklagelig, og denne gang er Esbjerg Revyen på helt samme bølgelængde som publikum.
Trine Gadeberg, der netop er blevet kåret som årets entertainer 2022 af cphculture.dk for sin forrygende indsats i “Verden ifølge Pelle”, lader også den lille Pelle komme til orde i Esbjerg. Mest skræmmende når han citerer sine forældre, og det bør i sig selv være stof til eftertanke for mange forældre.
Var der et anstrøg af nattergalen fra Bjerring i Pelle-nummeret denne aften? Så skal det i al fald være Trine Gadeberg tilgivet, for hendes dansktopsangerinde Ingerlise har en stemme, der går gennem marv og ben. Når hun lufter sit grusomme repertoire med toner så pivfalske, at selv Florence Foster Jenkins må blive misundelig, triller lattertårerne i hele salen.
Trine Gadeberg er også ide-kvinde bag “Sange vi siger farvel til” – hvor de medivkrende synger et medley med en række af de i dag politisk ukorrekte tekster. Morsom, tankevækkende og provokerende revyunderholdning i topklasse.
Trine Gadeberg får dog kamp til stregen som revyens kvindelige hovedkraft, når Gordon Kennedy giver den gas som skøjtende skønhed i “Disney On Ice”.
Også Kasper Gattrup byder ind på den front som ihærdig spørgerske til Esbjerg Municipally Culture & Extraordinary Experience Kickoff 2023. Vil man vide mere om dette emne, bør man virkelig lytte grundigt til Gordon Kennedys herlige floskelformidler, for ham er det vist kun Jan Svarrers ubehjælpsomme lokalpolitiker, der lader til at forstå.
Jan Svarrer evner også som ingen anden at give de kuede mænd en stemme – især dem fra Esbjerg. Han bidrager også med flere underfundige tekster bl.a. nummeret “Helt uskyldigt”, hvor han undskylder for, at han ikke har øvet dansetrin. Det munder ud i en satire, der udstiller alle de mennesker (eller er det kun mænd?), der ved at dele sig selv op i “den jeg var tidligere” og “den jeg er nu” fritager sig for enhver form for personligt ansvar for sine handlinger.
Kasper Gattrup får lov til at brillere som vært i “Live fra Musikhuset Esbjerg” og pendler virtuost mellem impro-sange og lydeffekter. Peter Bom er også her som i revyens øvrige musiknumre en storartet komponist og kapelmester.
Intet under, at årets esbjerggenser, revymutter Hanne Bjørnskov, forekom lettere grådlabil, da hun efter premieren takkede Trine Gadeberg og co. for det flotte resultat. Esbjerg Revyen er kommet ud på den anden side af corona-helvedet, og fremstår ligefrem styrket.
Nu kan man så håbe, at Visit Vadehavet og andre med interesse for turismen i området forstår, hvilken gave de har fået i Esbjerg Revyen 2023 og at man fremover formår at støtte op om revyen på alle fronter – fremfor håbløse ressourcekrævende Municipality-strategier.
(Michael Søby)