TRO, HÅB & GORGONZOLA

★★★★☆☆
Teater Vestvolden har er flyttet til flotte nye omgivelse på Hvidovrevej 241 i Hvidovre, og råder nu over hele to scener. I den store sal er der plads til over 150 mennesker, mens der kan sidde henved 100 mennesker i den lille.

Her er højt til loftet – også rent bogstaveligt, hvilket bl.a. giver mulighed for en bedre scenebelysning, og den smukke foyer ligger nærmest lige ved siden af busstoppestedet.

Åbningsforestillingen TRO, HÅB & GORGONZOLA er en co-produktion med Teatret Masken, der havde premiere på den i november 2022.

Ny på holdet er kun Kristian Holm Joensen, der netop er blevet nomineret som årets entertainer 2022 af cphculture.dk, og uden på nogen måde at ville forklejne hans forgængers indsats, må man bare slås fast, at Kristian Holm Joensen er en stor gevinst for forestillingen. Hvad enten han agerer den mildest talt aparte Hr. Godtmod eller en ualmindelig bredskuldret politibetjent. Kristian Holm Joensen finder en sjælelig yndighed, hvor man mindst venter det, og vi kan ikke anden end holde af disse særegne karakterer.

Hovedpersonen Anton spilles med kejtet charme af Andreas Forné, mens hans højtgrinende mor, ostehandlersken, varetages af Christina Bech. Ostehandlersken har et godt øje til tv-detektiven Don Amore, men kurtiseres privat af flere mænd bl.a. byens lille pizzabager (en sødmefyldt Max-Emil Nissen).

Men da moderen endda efterlyser en mand som Don Amore med stort overskæg og lange arme til at nå ostene på de øverste hylder med, beslutter Anton at tage affære. Sammen med den iderige Molly (en frisk indsats af Christina Bech) beslutter de sig for at kidnappe Don Amore (festligt gestaltet af Max-Emil Nissen).

Lars Daneskovs prisbelønnede børnebog er blevet omskabt til teater af dramatikeren Anna Panduro, der har formået at bevare den kække sprogtone.

Scenografen Signe Krogh gør fikst brug af Pernille Lykkegårds fine illustrationer og Frederik Lindgrens flotte animation, og i Kasper Sejersens iscenesættelse tilsat Nynne F. Hedals legende musik bliver det til en underholdende forestilling om at være god nok, som man er. At dømme efter reaktionerne blandt de + 6-årige børn, der var til stede denne eftermiddag, så gik budskabet rent ind.

(Michael Søby)