Bag revyen står Birgitte Antonius og John Skou, der sammen udgør foreningen Revysangens Genklag. Begge står også på scenen denne aften: John Skou spiller bas i Orkestret, der også omfatter trommeslageren Sten Elten og kapelmester Brian Svendsen, og Birgitte Antonius udgør en fjerdedel af en skuespillerkvartet, der også omfatter erfarne revykræfter som Flemming Jensen og Ann Hjort samt det nye talent Daniel Lassen, der her debuterer som professionel skuespiller.
Flemming Jensen er heldigvis kommet sig ovenpå den mentale vanrøgt, han blev udsat for på TV. Hans aldrig svigtende lune medmenneskelighed har heldigvis ikke taget skade og kommer smukt til udtryk på scenen i en hyldest til afdøde Jesper Klein. Den Kleinske mildhed præger ligefrem Flemming Jensens fine tekst.
Ann Hjort er kær som ældre dame med hang til smæk og det, der er værre, og hendes protestsanger gør også lykke i Grindsted. I “Tekniske Problemer” morer hun computerforvirret olding, der får tiltrængt assistance af en stadig online-medarbejder, kækt spillet af Daniel Lassen. Han tilfører revyen både tempo og ungdom aftenen igennem, og ikke uden en vis elegance.
Bedst i et par tekster af et andet ungt talent, Lukas Birch. Den korte “P-bøden” leveres med fyndig præcision, mens den lange “Mine kære farmor” fremstår som en grotesk parodi på Richard Ragnvald. Daniel Lassen har også skrevet teksten til visen om den ikke alt for heldige “Britt”, der bliver grundlaget for Birgitte Antonius’ bedste indsats denne aften.
Nogle af landets mest kyndige tekstforfattere har leveret materiale til revyen – blandt andre Carl Erik Sørensen, Leif Maibom, Adam & James Price og Rasmus Krogsgaard. Det understreger også hvilket ambitionsniveau, der ligger bag GRINDSTED REVYEN.
Iscenesætter Christine Exner kan være stolt af sin indsats, for man forlader kulturhuset ikke blot med en overbevisning om, at GRINDSTED REVYEN er kommet flot fra start – men at den ligeledes fortjener en fremtid.
(Michael Søby)