TESTAMENTET

★★★★☆☆

Eventministeriet har ingen tilknytning til Christiansborg, men har fra tid til anden bolig i skuespilhusets såkaldte røde rum.

Denne gang forsøger man sig med en teaterudgave af den danske dokumentarfilm TESTAMENTET. Som event betragtet en god ide, for der gemmer sig et vaskeægte familiedrama om grådighed i den film, og Tennessee Williams har jo vist vejen med "Kat på et varmt bliktag".

Da man i eventministeriet kun har få dages prøver til hver event, begrænser scenografien sig til 4 mikrofoner og en masse papstykker. Det bør man nok udvikle henad vejen i lighed med forestillingens manuskript, og spørgsmålet er, om ikke disse stand-up forestillinger har mere hjemme på Nørrebro Teater. Når det er sagt, så fornemmer man, at grundstoffet i dette eksperiment har potentiale, hvilket også bør tilskrives de to skuespillere i front.

Thure Ersted Rasmussen spiller med megen naturlighed en naiv jysk fyr, der pludselig har udsigt til en stor arv. Hans stofmisbrugende bror varetages af en næsten ukendelig Thomas Magnusson, der her har nogle af karrierens fineste øjeblikke, når han husker at snakke og bevæge sig langsomt. Da aner vi en tragisk skæbne, som end ikke en millionarv kan redde.

Tonen i forestillingen synes en anelse mere nedladende end Christian Sønderby Jepsens film. Men i arbejdet med skuespillerne har iscenesætter og manuskriptforfatter Kasper Jacob Sejersen heldigvis fat i den lange ende, og man bliver nysgerrig efter at vide om et længere prøveforløb samt en omskrivning af teksten ikke kunne gøre en vellykket event til en holdbar forestilling.