DEN SPANSKE FLUE

★★★★★☆

Franz Arnold og Ernst Bachs klassiske farce er på Aalborg Teater blevet radikalt moderniseret i sin tone og præsenteres i en syret tegneserie-stil, som nok vil dele vandene. Men det kan godt betale sig at stige på, for her er tale om en konsekvent gennemført iscenesættelse, der fornyer genren. Heinrich Christensen befolker scenen med særdeles menneskelige insekter, mens vi gætter på hvem der egentlig er far til den spanske flues horeunge?

Skuespillerne imponerer med en bevidst overgearet spilleform, der på fabelagtig vis understøttes af Ida Marie Ellekildes vidunderligt groteske kostumer og vanvittige scenografi. Scenen er så skrå, at man knapt kan gå på den, og blandt de få remedier på scenen er en senneps-hane!

Andreas Jebros fysisk adrætte nørd, Hanne Windfelds snerpede og smiskende mor, Henrik Weels højlydte olding samt Caspar Juul Bergs selvfede advokat – alle bidrager til dette festlige menageri med kolosalt overskud og stor præcision.

DEN SPANSKE FLUE er en af sæsonens mest originale forestillinger, og selvom Reumert-komiteen sjældent belønner indsatser indenfor denne genre, så bør de kende deres besøgstid denne gang.