PIETA

★★★★★☆

Koreanske Kim Ki-duk skabte for en del år siden "Forår, sommer, efterår, vinter…og forår", et visuelt overdådigt episk drama med udgangspunkt i årtidernes skiften. Hans øvrige produktion forekommer nogen ujævn, men med PIETA har han fået en slags kunstnerisk comeback og i tilgift en Guldløve i Venedig.

PIETA er dog ikke det heltstøbte mesterværk, som man havde håbet på, men derimod en bizar og fascinerende fabel om moderkærlighed.

Kim Ki-duk vover med PIETA at gå nye veje og udfordrer både vores moral og vores begær. Her finder vi ingen lette løsninger, for sandheden kan være ubehagelig.

Lee Jung-jin forsøger ikke helt vellykket at agere gangster med moderbinding. Men Cho Min-soo som moderen stjæler filmen med sin sfinx-agtige fremtoning, der står i grel kontrast til den glød og lidelse, vi finder i hendes øjne.

PIETA vises p.t. kun ved enkle visninger i Cinemateket – og kun med svenske undertekster – men det burde være en pligt for DFI at distribuere filmene i hele landet.