TO THE WONDER

★★★☆☆☆

Terrence Malick fik et flot comeback for et par år siden med den visuelt overdådige guldpalme-vinder "Tree of LIfe". Han forfølger lidt samme spor i TO THE WONDER, der dog forekommer en anelse mindre ambitiøs og en del mindre vellykket. Det filosofiske lag, som han i al fald til dels havde held med at tilføre "Tree of Life", fremstår i TO THE WONDER som lovlig prætentiøst. Malicks evner til at skrive et manuskript står desværre ikke mål med evnen til at omsætte ordene i billeder.

Historien omhandler en forsmået kvinde, for hvem kun manden (Ben Affleck) er omdrejningspunktet i tilværelse, hvorfor hendes går itu, da han får et forhold til en anden. Med andre ord en af den slags heteroseksuelle fantasier, som også ældre danske instruktører som Trier og Jørgen Leth sværger til. Det kan synes hvinende banalt, hvis ikke det var så patetisk.

Trutmundede Olga Kurylenko ligner i højere grad en pige fra en fransk shampoo-reklame fremfor en kvinde, der gennemgår en eksistentiel krise, og den ellers ret undervurdere skuespiller Ben Affleck har ikke mange udtryk som hendes udkårne. Javier Bardem virker fejlplaceret som kriseramt præst (!), eftersom hans force altid har været det fysisk nærværende spil fremfor de sjælelige dybder.

Dermed bliver filmens egentlige stjerne fotografen – i dette tilfælde Emmanuel Lubezki, der fra tid til anden imponerer med sine lyriske men i passager også lidt ferske billedkompositioner. Og derved adskiller TO THE WONDER sig sådan set ikke nævneværdigt fra andre Malick-film.