PIPPI I TIVOLI

★★★★☆☆

PIPPI FÅR BESØG AF FRK. PRUSILUSKEN OG POLITIET ****

PiPPI TIL KAFFESELSKAB ***

Det er ikke kun filmbranchen, der interesserer sig for Astrid Lindgren og hendes verden. I pinsen kunne man på plænen i
Tivoli overvære to små børnemusicals på knapt en halv time baseret på Astrid Lindgrens beretninger om den bramfrie Pippi Langstrømpe.

Den første, PIPPI FÅR BESØG AF FRK. PRUSILUSKEN OG POLITIET, kom godt fra start, da en kæk Pippi gik sit publikum i møde, mens hun spillede sin kendingsmelodi på trompet. Herefter fulgte en del fysisk komik omkring og på Pippis gule træhus. Ikke mindst de to politibetjente Kling og Klang gjorde lykke, også hos Pippi, der dog foretrak at få besøg af røvere!

I PIPPI TIL KAFFESELSKAB, der synes inspireret af Ascot-passiaren i "My Fair Lady" (eller er det omvendt?), fokuseres i højere grad på dialogen, men vi får denne gang en lille håndfuld sange til at peppe historien op mod tre i den første.

Det kunstneriske niveau denne lune middagsstund forekom ikke specielt højt, men de medvirkende havde en udmærket kontakt med publikum og benyttede flere gange lejligheden til at blande sig med dem. Forestillingerne gjorde sig især hos småpiger i alderen 2 til 7 at dømme efter danseriet nede foran scenen.

Rent sprogligt bør hele projektet roses for at holde fast i det svenske sprog, da den populære TV-serie havde svensk tale. Men selv med to korte forestillinger og en samlet spilletid på omkring en time samt en pause på 30 minutter begynder det at blive en udfordring for koncentrationen hos de allermindste. Man bør nok overveje en dansk fortæller til enkelte passager, hvis man ønsker at udvide antallet eller formatet, selvom de små fordanskninger ("lagkage") går an i den nuværende form.

Det kunne dog være sjovt hvis Tivoli i højere grad kom til at indgå i forestillingerne, men det vil rettighedshaverne muligvis ikke give tilladelse til. Men kan være, at den store danske børnemusical om "Rasmus Klump", som Tivoli har premiere på i løbet af sommeren, råder bod på dette. Med det høje antal arbejdsløse skuespillere i Danmark er der heller ingen grund til at forkæle svenskerne mere – med mindre forestillingens niveau hæves – eller solisten hedder Peter Jöback.