ELENA

★★★★★☆

Den russiske instruktør Andrei Zviaguintsev fik sit internationale gennembrud med "The Return", der både vandt guldløven i Venedig og den danske Buster-pris. Hans efterfølgende spillefilm "The Banishment" (Izgnanie) indbragte hovedrolleindehaveren Konstantin Lavronenko en pris i Cannes, og også hovedrolle-skuespilleren i ELENA, den formidable Nadezhda Markina, har opnået international hæder for sin præstation bl.a. en nominering som European Actress of the Year fra Det Europæiske Film Akademi.

ELENA har ingen uddannelse, men lever en priviligeret tilværelse med sin nye velhavende mand. Begge har børn fra tidligere ægteskaber, og ELENA bruger sine egne penge på at forkæle sin dorske søn og svigerdatter og de to børnebørn. Da Elenas mand i forbindelse med et hjertetilfælde fortæller hende om sit testamente, bryder hendes verden sammen. For ELENA vil i tilfælde af mandens død kun blive betænkt med en livrente, mens hendes mands datter, som aldrig har interesseret sig for sin far, skal arve formuen. Dermed bringes hendes ældste barnebarns uddannelse i fare. ELENA tager sagen i egen hånd, men spørgsmålet er, om der reelt er håb for den nye generation?

I velkomponerede billeder og til eminent filmmusik af Philip Glass giver Zviaguintsev et rystende portræt af det moderne
Rusland, hvor penge er magt og hvor ikke mindst de ældre kvinder kommer i klemme. Fremtidsudsigterne ser dystre ud og den økonomiske fremgang synes i den grad at have menneskelige omkostninger.

Det Danske Filminstitut bør roses for at hente denne betydelige film til Danmark i en tid hvor importen af russiske film desværre synes at være gået helt i stå. Lad os håbe filmen også får lov at komme ud i landet, så det igen ikke kun bliver Cinematekets gæster, der får mulighed for at nyde den.