LUISA MILLER

★★★★★★

Giuseppe Verdis opera LUISA MILLER skuffede efter sigende ved verdenspremieren i 1849, men det kan kun være fordi, at den ikke blev opført på Malmö Opera. Her tager værket sig nemlig ud som et både poetisk og medrivende melodrama i en storslået scenografi af Cristian
Taraborrelli. Guds hånd synes ligefrem at hvile over
forestillingen, der er holdt i en udsøgt farveskala, som ikke uden grund leder tanken hen på renaissancens mesterværker.

Stefano Vizioli har fundet den perfekte balance mellem sang og musik, og fortæller den i Schiller-versionen så berømte kærlighedshistorie med en forbilledlig klarhed.

Samtlige medvirkende kan ikke bare spille, men synger så selv englene bliver misundelige. Olesya Golovneva skal være og bliver forestillingens lidenskabelige centrum, mens
Vladislav Sulimsky, Luc Robert og Taras Shtonda når samme høje niveau som henholdsvis hendes far, hendes elskede Rodolfo og den imposante Greve Walter.

Glem derfor alt om Den Kongelige Operas halvlunkne "Madame Butterfly", og giv Dem selv en uforglemmelig oplevelse i Malmö Opera, hvor passionen brænder i
øjnene på de medvirkende og musikken gløder i orkestergraven under ledelse af Michael Güttler.

Her har man en fornem tradition for at supplere sikre successer med oversete perler indenfor musikdramatikken, og man må håbe, at de snart får øje for de herhjemme så forsømte musikalske mesterstykker som "Mame", "Gypsy", "Follies" og "The Mystery of Edwin Drood". For Malmö Opera er et teater i verdensklasse.