BROADWAY FOR EN AFTEN

★★★★☆☆

Titlen er misvisende. For det er strengt taget kun en af de fire balletsekvenser, der har relation til en musical, nemlig West Side Story Suite. Forestillingen i Operahuset er ment som en hyldest til den banebydende koreograf Jerome Robbins, og starter med THE CONCERT, en let charmerende sag, hvis poetiske humor til tonerne af Chopin minder mere om Jacques Tati end om Broadway.

Kunstnerisk mere interessant er THE CAGE, der intet har med musical-udgaven af Edderkoppekvindens Kys at gøre, men derimod Jerome Robbins grumme balletfantasi i hvilken edderkoppedronningen æder sin mage ledsaget af Igor Stravinskijs højdramatiske musik.

Chopin er tilbage i OTHER DANCES, som denne aften blev danset – for første gang – af Thomas Lund og Alexandra Lo Sardo. Ungdommens ynde er hos Thomas Lund blevet erstattet af en ro og sikkerhed selv i et nyt parti og man ønskede sådan denne ro i højere grad var kommet Alexandra Lo Sardo til gode, for hun har i sit udtryk en sarthed som er sjælden og som også gjorde hende ideel til at danse Maria i den afsluttende WEST SIDE STORY SUITE. Med musik af Leonard Bernstein og tekster af en ung Stephen Sondheim står West Side Story stadigvæk som den definitive dansemusical. Men i det royale operahus havde man i for høj grad haft skuerbørsten fremme. West Side Story handler om opgøret mellem to drengebander, men selvom vi er i operaen, behøver bandemedlemmer ikke optræde i pletfrit nystrøget tøj. Så ryger troværdigheden. Der danses dygtigt og præcist, men ikke med den desperation som showdansere tit kan tilføre en musical, selvom de måske rent teknisk er mindre dygtige end det kongelige korps af dansere.

Resultatet blir en fersk West Side Story Suite, der først til sidst i den uopslidelige Somewhere for alvor nærmede sig det Broadway, vi troede vi skulle have nydt hele aftenen. Men da var min sidemand allerede gået, godt skuffet. Der er dog stadig meget at nyde i forestillingen, og med balletchefen Hübbes tydelige forkærlighed for amerikansk kultur kan man da håbe på, at han nu hvor hans kontrakt er blevet forlænget rent faktisk sammensætter et Broadway-program – med uddrag fra de bedste dansemusicals i Broadways historie. Det skylder han publikum.