WEEKEND

★★★★☆☆

To fyre mødes på en bøssebar, og hvad der lignede en
engangs-affære bliver i løbet af weekenden til noget mere. Dette er den enkle ramme for kærlighedsfilmen WEEKEND, som man kunne se på MIX COPENHAGEN sidste år, men som nu får officiel dansk premiere takket være et nyt distributionsselskab, REEL PICTURES, der
debuterede med dokumentarfilmen "PINA".

Andrew Haighs WEEKEND er en film, der vinder ved
nærmere bekendtskab. I starten kan det godt virke
overvældende, at der snakkes. Meget. Længe. Selv
Eric Rohmer havde på et tidspunkt bedt en af fyrene
om at holde kæft. Men langsomt suges man ind i
filmen, og får glimt af sårbarheden bag den
snakkesaglige facade.

Sideløbende med historien får vi også et indtryk af
hvordan det også kan være at være homoseksuel i vor
tid. Set med danske øjne forekommer det en anelse
overdrevet, at de to fyre end ikke kan kysse
offentligt uden tilråb og narkomisbruget i bøssemiljøer kommer også i fokus.

WEEKEND gør lidt grin med klicheerne i heterofilm som "Notting Hill", men er selv faretruende nær ved at belære os om, at alle homoseksuelle mænd i virkeligheden bare drømmer om en kæreste. Men hvis man kan nøjes med at se WEEKEND som en kærlig opsang til homomiljøet om dyrke andet end overflade, så er WEEKEND pludselig ganske relevant. Og det er tankevækkende, at vi aldrig før har set lige netop denne historie fortalt på film.