DEN ENESTE ENE

★★★★★☆

Det er ikke bare køkkenet, der lyser i pastelfarver. De
medvirkende i Tivolis udgave af musicalen DEN ENESTE ENE drøner også rundt i såkaldte glade kulører, der får det til at hvine i øjeæblet.

Musicalen, der er baseret på Susanne Biers filmkomedie af
samme navn, vandt i Peter Langdals førsteudgave en Reumert som årets musikforestilling, og selvom Kenneth Kreutzmanns dynamiske iscenesættelse næppe opnår samme resultat, bekræfter opførelsen værkets levedygtighed.

Mia Lyhne har altid fungeret bedst i sjove skæve biroller, og
til trods for, at hun har et originalt bud på rollen som Sus,
forekommer hun ikke at være noget indlysende valg til
hovedrollen i en musical. Nicolaj Kopernikus virker mere
sikker, selvom han rent sangligt også kun lige slår til. Men
det såre almindelige ved de to hovedpersoner klær på sin vis
historien.

Forestillingens vokale stjerner er derimod Henrik Launbjerg,
Jimmy Colding samt ikke mindst Xenia Lach-Nielsen, der også kastede glans over originalopsætningen.

Robert Hansen virker velplaceret som den godmodige Knud og Linda P. tar også stik hjem som Mulle – især på rulleskøjter. Selv Christiane Schaumburg-Müller har en vis ære af forestillingen, selvom hendes Stella unægtelig mangler de neurotiske kvaliteter som Paprika Steen bidrog med i filmen. Her reduceres Stella til en dum blondine.

Men de rappe replikker fra Kim Fupz Aakesons manuskript virker stadig, og musikken, som Thomas Helmig og Jesper Winge Leisner tegner sig for, får virkelig Glassalen til at vibrere af begejstring. Succesen er med andre ord i hus.